Podcast:Her er de nye (dyre) iPads og den nye Surface Laptop - men kan manglen på chips drille?

Er du klar til it-outsourcing i en post-corona tid?

Når man arbejder med it-outsourcing/nearshoring, så er denne tid utrolig spændende, for der sker rigtig mange ting rundt om i verden.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.

Når man arbejder med it-outsourcing/nearshoring, så er denne tid utrolig spændende, for der sker rigtig mange ting rundt om i verden.

Ikke bare i forbindelse med en stigning i mange virksomheders ønsker om en øget digitalisering.

Men også i forhold til ændrede krav til it-outsourcing/nearshore leverandører, såsom i forhold til leverancesikkerhed, generel it-sikkerhed, nye arbejds- processer og procedure, nye måder at organisere sig på, kommunikere på, generelle arbejds- forhold, sikkerhed og meget andet…

Så hvordan skal man forholde sig til alt dette? Hvem skal man lytte til og hvilke krav ønsker man internt at opstille, både til sig selv, men også til ens leverandører og partnere?

Nye krav?
Bliver de krav, lig dem, som blev sat op i forhold til tekstilsektoren for år tilbage omkring arbejdsforholdene hos underleverandører i tredje- og udviklings- lande?

Såsom større afstand mellem de enkelte medarbejdere, bedre udluftning og generelle arbejdsforhold, bedre VPN-linjer, laptops til medarbejdere, så de kan arbejde hjemmefra, tilskud til hjemmearbejdspladser, osv., osv.?

Bliver der i forbindelse med de projekter, som serviceres via it-outsourcing, sat nye krav til specifikationer, så disse lettere kan deles mellem to uafhængige leverandører?

Skal vi have mere om ensartethed i kodekrav? Skal man forlange i sine fremtidige kontrakter, at alle projekter skal have back-up og/eller skal deles mellem to eller flere leverandører, så leverancesikkerheden er størst mulig?

Fremtidens kommunikation?
Når man kigger tilbage på de sidste tre måneder, så har nok alle IT-firmaer lært en fælles ting og det er, at man sagtens kan fortsætte sin drift, uagtet at man sidder adskilt og skal kommunikere virtuelt.

Så fremover er der ikke mange undskyldninger for ikke at benytte sig af henholdsvis it-outsourcing og/eller nearshoring, for nu ved man hvordan man kommunikerer, så modstanderne, som tidligere altid brugte begrundelsen, at de skulle være tæt på hinanden, er afgået ved døden.

Nu er det lidt ligegyldigt om man sidder i Valby og ens kollegaer sidder på Frederiksberg, i Warszawa, Kiev eller i Mumbai, for kommunikationen er mere eller mindre den samme.

Dog skal man kunne gøre sig forståelig på engelsk, hvis det er personer uden for Danmark man kommunikerer med, så det er klart en fordel for danske firmaer, at vi i Danmark generelt har lært engelsk på et relativt højt niveau og næsten alle højtuddannede har delvis studeret på engelsk.

Digitalisering… et ”tigerspring” fremad
Der er ikke en virksomhed, som jeg er stødt på, som ikke taler om digitalisering og at de nu skal fokusere yderligere på dette, så de ikke bliver sat tilbage, når digitaliseringstoget kører, så snart krisen er 100 procent ovre.

For alle forudser, at hele digitaliseringen i samfundet er blevet ”pisket” 3 til 5 år frem, hvilket både er godt og ondt, for det betyder også, at manglen på kvalificerede it-folk igen betyder, at hvis man vil være med på toget, så må man ty til it-outsourcing/nearshoring…

Pas på ”hyænerne” i it-junglen…
Så den naturlige løsning er stadig sourcing, både ved brug af eksterne konsulenter, near- og offshore outsourcing løsninger/modeller via danske og/eller konsulenthuse. Men husk altid, at it-sektoren er en ”jungle”, hvor der er venlige ”dyr” men også ”rovdyr”!

Så vær kritisk og pas på, samt husk at sætte krav. For der er alt for mange it-konsulenthuse, som reelt ikke er andet end HR-huse (hyæner), som lever af deres cv-databaser og reelt kun leverer cv’er og gammeldags ”body-shopping”, og derudover ingen reel værdi til deres klienter.

Arbejder du med disse, så husk at sætte krav og løbende kontrollere, at de holder markedsstandarder og ikke kun deres ”egne” standarder…

Jeg har set alt for mange virksomheder komme i klemme hos ”store” it-konsulenthuse, som påstår, at de leverer værdi til deres kunder.

Men spørg dig selv om følgende: ”hvad fik du fra dem, andet end en bunke cv’er og eventuelt en siddeplads, som konsulenten kan arbejde ud fra, samt en stor regning hver måned?”

Fik du sparring? Tog leverandøren ansvar for noget? Fik du en exit klausul i kontrakten? I dagligdagen, hvad får du for pengene, du betaler, ud over din konsulents løn?

Ja, spørgsmålene er mange, så hvis du reelt vil have andet end en flok ”resurser”/”programmør”, så vær aktiv, kritisk, stil krav og hele tiden spørg dig selv, om du får reel værdi for de penge du betaler!

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.



Premium
Efter vanskeligt år jagter aarhusianske Mjølner nu tocifrede vækstrater: Vil for alvor indtage Sjælland - her er planen
Interview: Efter et corona-plaget år er aarhusianske Mjølner Informatics nu klar til at trykke på speederen. Topchef Brian Gottorp Jeppesen forventer tocifrede vækstrater, der især skal hentes fra det sjællandske marked. Se hans plan for 2021 her.
Computerworld
Næste uge går det løs: Apple inviterer til event på utraditionel vis
Apples store event i næste uge blev afsløret af Siri før tid. Få overblik over, hvad Apple ventes af løfte sløret for.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Infrastruktur: Byg et velfungerende Data Estate i otte trin
Mange virksomheder trækker på så mange og righoldige datakilder, at det bliver stadig sværere at holde rede på alle de informationer, man har. Samtidig lever et traditionelt data warehouse sjældent op til hverken de aktuelle eller – i særdeleshed – fremtidige krav fra forretningen. Løsningen er at udvide til en egentlig Data Estate; et stykke kritisk infrastruktur som gør det muligt at opbevare, organisere, konsolidere og analysere organisationens samlede datamængde. Denne hvidbog giver et samlet billede af, hvordan man gennem otte trin bevæger sig mod at implementere og drage nytte af en Data Estate. Samt hvordan du prioriterer indsatsen, så den giver størst værdi for forretningen.