Danske Queue-it oplever massiv efterspørgsel: Over 10 milliarder brugere har været gennem selskabets køsystem

Siden Queue-it blev grundlagt for 10 år siden, har mere end 10 milliarder brugere været igennem selskabets online køsystem. De sidste måneder er den internationale efterspørgsel på løsningen eksploderet, da coronakrisen har sat fart på nethandlen.

Danske Queue-it har haft flere brugere igennem selskabets virtuelle køsystem, end der findes mennesker i verden.

I 2020 kunne selskabet notere, at over 10 milliarder brugere har været igennem den virtuelle kø, som er selskabets kerneprodukt.

Det skriver Queue-it i en pressemeddelelse.

Det er i dag præcis 10 år siden, at Queue-it blev stiftet af Niels Henrik Sodemann, Camilla Ley Valentin og Martin Pronk.

I forbindelse med fødselsdagen løfter selskabet sløret for, hvor mange brugere på verdensplan, der har stiftet bekendskab med løsningen gennem årene.

Tallene viser, at der er tale om en ekponentiel vækstkurve. Det tog seks år at passere den første milliard brugere, der kom igennem den virtuelle kø.

Allerede året efter havde to milliarder samlet set været i kø. I 2018 havde fire miliarder været igennem og her i 2020 rundede selskabet det skarpe hjørne på 10 milliarder brugere.

Læs også: Dansk digital kø-virksomhed runder to milliarder brugere

Nu lyder forudsigelsen fra selskabet, at milepælen med 20 milliarder brugere nåes senest i 2021.

Flere brancher kom til under corona
Queue-it fejrer fødselsdag netop, som den øgede interesse for nethandel har fået efterspørgslen efter køsystemet til at eksplodere internationalt.

Alene i første kvartal af 2020 havde en milliard brugere befundet sig i den virtuelle kø.

Softwareselskabets køsystem holder websites og apps i luften under spidsbelastninger, der skyldes et større antal brugere, som tilgår en hjemmeside samtidigt. De overskydende brugere dirigeres over i en virtuel kø, indtil det bliver deres tur.

Læs også: Sådan håndterer Erhvervsstyrelsen den eksplosive trafik til hjælpepakkerne: "Vi kan næsten mærke trafikken fysisk i vores infrastruktur"

Under coronakrisen er efterspørgslen på køsystemet røget i vejret. I Danmark har en lang række private selskaber og offentlige institutioner benyttes sig af systemet.

Det gælder alt fra onlinesupermarkedet Nemlig.com til Erhvervsstyrelsen og DSB.

"De forandringer, som ses indenfor den globale brugeradfærd i øjeblikket, har accelereret skiftet til online, hvilket forårsager spidsbelastninger i brancher, som ikke tidligere har været påvirket af større udsving i trafiktallene," fremgår det af meddelelsen.

Derfor er Queue-it i disse brancher og situationer blevet en del af værktøjskassen hos internetvirksomhederne.

I løbet af 2020 er virksomheder indenfor dagligvarer, byggematerialer, apoteker, e-learning og hjælpeprogrammer indenfor den offentlige sektor benyttet køsystemet.

Runder snart 100 ansatte
Softwarevirksomhedens allerførste kunde var en offentlig styrelse. Siden udviklede selskabet sig løbende til at dække det globale marked indenfor billetsalg, internethandel, uddannelse og den finansielle sektor.

I dag finder man selskaber som Ticketmaster, Fabletics, Dixons Carphone, Cathay Pacific, Det Kongelige Teater og Crocs i kundebasen.

Her 10 år efter opstarten har virksomheden 98 ansatte, og kontorer i Danmark, USA og Australien. Det amerikanske kontor i Minneapolis åbnede i 2017 og Australien kom til i 2019 grundet robust vækst i henholdsvis Nordamerika og Asien.

I marts 2020 købte kapitalfonden GRO Capital 75 procent af selskabet.

Det kan du læse mere om her: Danske Queue-it solgt til kapitalfond: Lægger trecifret millionbeløb på bordet for 75 procent af selskabet


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Danmarks Statistik skifter fra Oracle og SAS Institute til open source-platforme for at spare på licensbetalinger: "Vi ser et teknologi-landskab, hvor nogle af de store spillere er ved at blive overhalet af nye letvægtsprodukter"
Interview: For at nedbringe udgifterne til de årlige licensbetalinger mindsker Danmarks Statistik forbruget af kerner hos Oracle og SAS Institute for i stedet at bruge open source-platforme. "Vi har haft sindssygt gode resultater med at introducere dem. På de åbne platforme kan vi bygge en del mere selv," siger CIO Annie Stahel. Se platformene her.
Computerworld
NemID ramt af nedbrud
Det er ikke muligt at logge på med NemID i øjeblikket. Nets bekræfter, at der er driftsproblemer. (Opdateret).
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Få arkitekturen på plads uden omfattende specialtilpasninger eller kodefærdigheder
I dette whitepaper får du en indsigt i KMDs WorkZone informationsplatform til private og offentlige virksomheder. Med WorkZone kan du modellere din specialiserede forretningsunderstøttelse entitet for entitet, opgave for opgave, proces for proces, så informationsarkitekturen flugter meget præcist med krav og ønsker. Og fordi KMD WorkZone er baseret på standardkomponenter og bliver driftet af KMD, er der altid styr på sikkerhed, governance og compliance. Dette whitepaper beskriver, hvordan KMD WorkZone fungerer som navet i en samlet informationsarkitektur på tværs af systemlandskabet og de enkelte fagløsninger. KMD WorkZone til understøttelse af eksempelvis Case Management, Records Management, Content Management, Contract Lifecycle Management og en række andre datadiscipliner uden behov for omfattende analyse, modellering eller konfigurationsprojekter.