Med en ny aftale med en af bankernes store it-centraler, Bankdata, nærmer postboksen til digitale rudekuverter, E-boks, sig fuld dækning i den danske bankverden.
Med den ny aftale med Bankdata lukker E-boks nemlig endnu 15 banker ind i den digitale varme, så de kan tilbyde deres kunder at få tilsendt kontoudtog og andre oplysninger til E-boksen.
Bankdata - der blandt andet tæller Sydbank og Alm. Brand Bank - er den sidste af de tre store bankcentraler, som E-boks har indgået aftale med.
Mangler Nordea og Jyske Bank
De andre to, Bankernes Edb Central (BEC) og Sparekassernes Data Center (SDC), har allerede på deres medlemsbankers vegne indgået aftale, ligesom det er tilfældet med Danske Bank og BG Bank.
Dermed mangler E-boks blot de to storbanker Nordea og Jyske Bank for at dække hele den danske bankverden.
- Med Sydbank og de andre banker i Bankdata har vi alle danske banker bortset fra to med i e-Boks. Vi er inde i en rivende udvikling i øjeblikket og forventer at passere en halv million brugere inden nytår, udtaler Henrik Andersen, administrerende direktør i E-boks.
E-boks skal imidlertid ikke sætte næsen op efter at få Nordea i stald. Storbanken er nemlig ganske godt tilfreds med sin egenudviklede løsning, hvor bankens kunder kan gå ind og finde kontoudskrifter og lignende i Nordea eget elektroniske univers.
- Vi har ingen planer om at ændre den model. Vi er glade for at kunne tilbyde et elektronisk arkiv selv, frem for at gå gennem en tredje part. Når vores kunder tænker på økonomi, så ønsker vi, at de tænker på Nordea og ikke andre, siger Jesper Matthiessen, underdirektør i Nordea og chef for bankens elektroniske bankforretning i Danmark.
Desuden er der et økonomisk aspekt for banken, påpeger han. Det er nemlig for tiden langt billigere for Nordea at drive sin egen netboks end at entrere med E-boks.
Billigere at gøre det selv
- I forhold til E-boks' nuværende prisliste kan vi i hvert fald gøre det billigere selv, siger Jesper Matthiessen.
Omkring 450.000 personer og virksomheder har oprettet en elektronisk postkasse hos E-boks. Godt 500 virksomheder og myndigheder har tilmeldt sig som afsendere af elektroniske rudekuverter. De tæller blandt andre TDC og en række pensionsselskaber, benzinselskaber og andre.
E-boks blev lanceret i 2001 af KMD og DM-data, der dengang var ejet af Danske WM-Data og A.P Møller, men som sidenhen er blevet købt af IBM.
DM-data solgte i sommer imidlertid sin andel i selskabet til PBS, der i dag ejer E-boks sammen emd KMD og Post Danmark med hver en tredjedel.
E-boks med ni medarbejdere har siden lanceringen indkasseret massive underskud og tabte 18 millioner kroner i 2002 og 13 millioner kroner i 2003.
Det er sket, selv om virksomheden har haft en pæn tilstrømning af tilmeldinger fra især offentlige myndigheder og virksomheder, som har set mulighed for at høste besparelser i E-boks-modellen.
E-boks tjener penge på, at virksomhederne betaler et mindre beløb for hvert udsendt elektronisk brev. Det kræver, at mange brugere modtager mange breve.
Og mens antallet af brugere er begyndt at se fornuftigt ud, halter det fortsat med antallet af elektroniske breve, som de modtager. Det skal langt højere op, før E-boks overhovedet kan begynde at gøre sig håb om et overskud.