Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Der er kæmpe muligheder i metaverset midt i al denne hype-bulder

Klumme: Det buldrer og brager på toppen af hype-cyklussen. Uden en klar definition åbner metaverset for alle slags forventninger, frygt og fantasier. Jeg tror, at vi som virksomheder skal kigge nøje ind i metaverset som et faktisk mulighedsrum.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Det noget diffuse begreb ”metaverse” rummer på samme tid en voldsom appel og en masse uklarhed.

Fantasien er, at vi gennem avatarer i et digitalt univers handler, agerer, arbejder, socialiserer, lærer, leger og oplever, og derfor trækker begrebet på hele batteriet af science-fiction-fantasier: Blade Runner, Matrix, Second Life, Ready Player One og så videre og så videre.

Vi har ikke en universel definition af metaverset endnu.

Og når det samtidig bevæger sig hastigt op af hype-kurven på vej mod oppustede og urealistiske forventninger, så er forvirringen måske det mest gennemgående træk.

Mange tror, at vi om 10-20 år har internettets afløser i en 3D-version med langt rigere interaktion og samspil mellem mennesker og maskiner end en fladskærm, tastatur, hørebøffer og mikrofon tillader os det i dag.

Fart i udviklingen

Vi kan i hvert fald slå fast, at big tech køber op inden for mange af de teknologier, der har kant og relevans i forhold til metaverse. Gaming, blockchain og VR er blandt dem.

Min kælderkolde fornemmelse er, at alene forventningen vil sætte fart i en teknologiudvikling, som kommer til at påvirke helt almindelige mainstream-virksomheder.

Metaverset er lige nu et investerings-game på linje med dotcom i 90’erne. Dengang var e-handel ved at dukke op i horisonten og nu er den som bekendt allemandseje.

Stærke visioner kan drive udvikling. Ligesom Kennedy og Apollo-programmet gjorde det, vil vi komme til at forholde os til de teknologier, der kan blive byggesten i metaverset.

Trendende koncepter

Metaverset trækker netop på en række trendende koncepter: Kryptovaluta, non-fungible tokens, digital identitet, distributed ledger, digital tvilling, virtuelle platforme, mixed reality, augmented reality, mobil augmented reality og mange flere.

På disse områder ser vi hos SAP en række piloter og use cases med relevans for masser af virksomheder både business-to-consumer og business-to-business.

Uanset om den store forkromede vision om metaverset udmønter sig i et virtuelt, globalt netværk, hvor vi bevæger os og vores diverse digitale assets fra den ene verden til den anden, så har disse teknologier relevans for helt almindelige virksomheder.

Teknologierne har potentiale til at revolutionere de forretningsprocesser, som vi traditionelt bruger ERP-systemer til.

På Customer Experience (CX)-området vil vi eksempelvis se kunderejser, der rækker ind i den virtuelle verden, og vi får derfor brug for at håndtere avatarers identitet.

Inden for design og produktion vil digitale tvillinger, virtuelle forsyningskæder og ’digital asset management’ spille en afgørende rolle.

På hele sourcing-området har vi brug for global track and trace, som også vil omfatte digitale varer og ydelser. Og dertil kommer betalinger, bogføring og udveksling på krypto-området.

Også i den interne organisation vil guided learning, AR og virtualisering vokse i betydning.

Grønne tokens

Nu har jeg stablet nok buzzwords oven på hinanden til at fylde hele denne klummeplads. Lad mig derfor slutte med en konkret case.

GreenToken er en web-baseret SaaS-løsning, som man bruger via en browser.

GreenToken’s er unikke digitale tvillinger, som benytter en blockchain tilgang til at skabe gennemsigtighed om et givent materiale: Hvor kommer det fra? Rummer det børnearbejde? Hvor ligger det i forhold til genbrug og genanvendelighed?

Teknologien adresserer bæredygtigheds-dagsordenen, og hvis hypen om metaverset kan bidrage her, så er det da bare perfekt.

Samtidig er det blot en af mange cases og løsningsområder, hvor de teknologiske byggesten til metaverset er sat på arbejde midt i mainstream i 2022!

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.