Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Eksplosion i brugen af Voice Search

I 2020 vil 50 procent af alle søgninger på internettet være talebaserede. Følger virksomheder ikke med de nyeste tendenser inden for SEO, risikerer de, at det får konsekvenser for deres digitale markedsføring  .

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Kampen om topplaceringer hos søgemaskinen Google er hårdere end nogensinde, da både Google og virksomheder bliver bedre til at udnytte mulighederne. Hvis du skal have en chance på den digitale markedsplads, skal du sætte pengene på stemmebaserede søgninger – også kaldet Voice Search.

De seneste tre år er brugen af Voice Search eksploderet. 60 procent af brugerne, som jævnligt benytter det, er først begyndt at bruge det inden for de seneste 12 måneder, og undersøgelser viser, at 50 procent af alle søgninger i 2020 vil være talebaserede. SEO er blevet mainstream, og du skal være skarp, hvis du vil have noget at skulle have sagt. Rådet er derfor, at Voice Search klart er noget, virksomheder skal forholde dig til, siger Rune Hansen, SEO-ekspert og CEO hos OnlinePartners.  

Ifølge en undersøgelse foretaget af Northstar Research taler 55 procent af teenagere og 41 procent af voksne dagligt med deres telefon, og de tal vil kun stige de kommende år. Rune Hansen giver her gode råd til, hvordan virksomheder kan optimere deres aktiviteter til Voice Search.

Spiller sammen med eksisterende SEO

Først og fremmest skal du udvide din eksisterende søgeordsstrategi. Folk søger langt mere specifikt, når de indtaler deres søgninger, og søgningerne er som regel på mere end fire ord. Det går ud på, at du skal arbejde i at ramme brugernes intentioner, og ikke nødvendigvis de faktiske ord og termer. Derfor er det også en god idé at skabe indhold, som er målrettet konkrete spørgsmål eller lokale forespørgsler, forklarer Rune Hansen. 

Der er i stigende grad en sammenhæng mellem Voice Search og såkaldte featured snippets, som kort fortalt er de fremhævede bokse, der dukker op på Google, som svaret på dit spørgsmål. Tekstuddragene er typisk svar på “HV”-spørgsmål som eksempelvis hvad, hvordan og hvor. Konkret betyder det, du skal skrive indhold i en naturlig samtalelignende tone, hvor du svarer på brugernes spørgsmål. 

Endelig skal du udbygge dit website med struktureret data. Det hjælper Google med at forestå din hjemmeside efter temaopdelt viden. I bund og grund handler det egentlig bare om at komme i gang. Det kræver ikke meget nyt af dig kontra din eksisterende SEO-strategi. Start med at undersøge din branche, og hvordan vigtige søgeord og spørgsmål fremstår ved Voice Search, lyder den afsluttende kommentar fra Rune Hansen.  

OnlinePartners afholder onsdag 24. januar SEOday, der er for alle, der arbejder strategisk eller praktisk med SEO. Til konferencen vil man kunne høre meget mere om Voice Search samt de nyeste SEO-tendenser for 2018 som Mobile First, Search Intent, Struktureret data, kunstig intelligens, Rank Brain, brugersignaler samt content og linkbuilding. 

 



Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere