Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

HiFi Klubben bliver internet-butik

De fysiske butikker vil fremover fungere som showrooms ...

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

HiFi Klubben 3.0. Sådan har landets største hi-fi-kæde døbt målet med den digitaliseringsstrategi, som lydspecialisterne har iværksat i hele kæden. Transformationen indebærer store investeringer, som på samme tid moderniserer og bringer virksomheden tilbage til rødderne. HiFi Klubben blev nemlig stiftet som et centralt postordrefirma med en række showrooms, hvor kunder kunne opleve bastryk og gåsehud.

"Vi tror på de fysiske butikker, men de skal have en ny rolle i fremtiden. De skal i højere grad være showrooms, hvor medarbejderne præsenterer vilde lydoplevelser, vejleder kunderne og herefter hjælper dem med at bestille over nettet. Samtidig er vi ved at skabe et digitalt univers, som fortæller meget mere om hvad HiFi-Klubben står for, fortæller Christoffer Arensbach", der er CEO i HiFi Klubben.

Digitaliseringen er en del af en større strategiplan, hvor kæden vil styrke sig på flere væsentlige områder. På sigt bliver kasseapparater fjernet og lokale lagre minimeret eller helt sløjfet ude i butikkerne, hvilket giver mere plads til lytterum og store oplevelser.

Målet er, at alle varer handles via HiFi Klubbens website - også inde i butikkerne. Derudover skal vi kommunikere mere i øjenhøjde med kunderne – et tiltag der søsættes med et nyt slogan kaldet ”Welcome Listeners”, samt en større kampagne, der handler om det at lytte.

Glæder sig til Amazon

HiFi Klubbens digitale rejse skal ruste virksomheden til at konkurrere mod de store, internationale kæder. Og ikke mindst internetgiganten Amazon, der snart rykker ind på det danske marked.

"Vi er ydmyge overfor Amazon, men vi er ikke bange. Vi kan tilbyde noget helt andet, end de kan. Vores sælgere elsker virkelig musik og god lyd, og passionen ude i butikkerne er vores helt store styrke. Denne ekspertise skal vi have til at skinne igennem på alle platforme! Og så glæder vi os faktisk bare til konkurrencen, og alt det spændende der sker i vores branche", forklarer Christoffer Arensbach, der takket være den langsigtede plan forventer, at virksomheden på sigt accelererer væksten.

Investeringer og priskonkurrence koster indtjening

HiFi Klubbens moderselskab Audionord International, der ejer alle 103 butikker i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Holland, har netop offentliggjort årsregnskab for 2017/2018. Tallene vidner om en stabil udvikling på omsætningen, mens indtjeningen er dalet med ni procent til 32,7 millioner kroner.

"Vi kan og må ikke være tilfredse med at holde toplinjen i status quo. Vi skal vokse år for år. Til gengæld er det faktisk ok, at bundlinjen er faldet lidt i et år, hvor vi har holdt priserne skarpe og samtidig investeret massivt. Både i at få os gjort præcise i kommunikationen og i at binde butik og web helt sammen, så vi kan spille med i den digitale superliga. Vi skal jo så bare sikre os, at investeringerne tjener sig ind de kommende år", forklarer Christoffer Arensbach, og fortsætter:

"Vores mission er at bevæge mennesker gennem musik. Og den mission har et stort vækstpotentiale i hele Europa. Ønsket om dedikeret og ærlig vejledning samt masser af gode musikoplevelser er større end nogensinde før".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere