Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Unge brokker sig over dårlige købsoplevelser

Unge i aldersgruppen 18-25 år er langt mere tilbøjelige end de ældre til at påvirke andre, hvis de har haft en dårlig oplevelse i en fysisk butik eller online. Det viser en undersøgelse fra Valitor, der har undersøgt forbrugeres oplevelse før, under og efter et køb i en butik eller online. 40 pct. af forbrugere advarer aktivt andre, hvis de har haft en dårlig oplevelse.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Forbrugerne stiller i stigende grad krav til virksomheder om at levere relevante købsoplevelser. Og den tendens ser ud til at fortsætte i fremtiden. Det fremgår af en ny rapport fra Valitor, som har undersøgt 2.005 forbrugeres oplevelser før, under og efter et køb i både fysiske butikker og på nettet.

Valitors APEX-rapport (After Payment Experience) viser, at unge forbrugere i aldersgruppen 18-25 år er 61 pct. mere tilbøjelige end ældre forbrugere over 66 år til aktivt at forsøge at påvirke deres venner og familie efter en dårlig købsoplevelse.

“Selvom de unge ikke har den samme købekraft som den ældre generation, så er der ingen danske retailere, der har råd til at ignorere dem. Vores undersøgelse viser, at unge oftere går til tasterne for aktivt at påvirke folk i deres omgangskreds, hvis en butik ikke leverer den købsoplevelse, de forventer - og det gælder både før, under og efter et køb af et produkt eller en service,” udtaler Bettina Thorkelin, nordisk salgsdirektør hos Valitor.

Ifølge undersøgelsen føler generation Z-køberne sig i gennemsnit 50 pct. mere skuffede over oplevelsen hos retailere end de adspurgte over 66 år. Desuden er det 30 pct. mindre sandsynligt, at de unge nyder købsoplevelsen.

Løsningen for butikkerne gemmer sig i betalingsapps og kreditkort

Ifølge Bettina Thorkelin er nøglen til at sikre en god købsoplevelse danskernes betalingsdata, da det fortæller noget afgørende om folks præferencer. Det gælder både unge og ældre generationer.

“Betalingsdata er ofte forskellen på en god og en dårlig kundeoplevelse. Ved at samle brugernes data fra alle tidligere køb kan butikkerne få et præcist billede af, hvad hver enkelt forbruger køber, hvor ofte varer refunderes og hvilke betalingsmetoder, der foretrækkes. Så næste gang forbrugeren skal betale for din service eller produkt, møder personen noget velkendt og trygt,” slutter Bettina Thorkelin fra Valitor.

Unge er ikke bundet af betalingsteknologi

I forhold til den unge generation er det ekstra vigtigt at være på forkant, da de ikke nødvendigvis er bundet af en klassisk betalingsmetode som fx Dankortet eller kontanter.

“Der sker en hastig udvikling inden for nye betalingsteknologier - og selv aktører som Facebook taler om at få betalinger integreret i deres platform, ligesom man ser det i Asien med WeChat. Så butikkerne skal være opmærksomme og sørge for, at de ikke misser en del af deres salg, fordi en del af deres kunder pludselig foretrækker en ny digital løsning, butikken ikke selv har opdaget,” slutter Bettina Thorkelin.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere