Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Har du arbejdet med elektroniske instrumenter, har du garanteret brugt MIDI. Det er den universelle standard for kommunikation mellem instrumenter, kontrolenheder, computere og meget andet.
Den blev introduceret i 1983. Indtil da have producenter af musikinstrumenter brugt hver deres teknologi til at få deres sequencere, trommemaskiner og synthesizere til at tale sammen. Men med MIDI skabte man en fælles standard, som gjorde det muligt for enheder på tværs af producenter at tale sammen. Pludselig kunne du bruge en sequencer fra Yamaha til at styre en trommemaskine fra Roland, koble din Korg-synthesizer til din computer eller skifte programmer på din Lexicon-rumklang med en Kawai-kontroller.
Det var en lidt af en revolution, og faktisk formåede man dengang at gøre så godt et stykke arbejde, at teknologien anvendes stort set uændret den dag i dag. Der er løbende sket udvidelser, men ingen større opdateringer af dens grundlæggende egenskaber. Det sker imidlertid nu. MIDI 2.0 er den første store opdatering af MIDI, og den er så småt ved at rulle ud på markedet. MIDI Association, som står bag udviklingen af den nye standard, kalder MIDI 2.0 "Den største revolution for musikteknologi i nyere tid".
Tovejs-kommunikation
Den oprindelige MIDI-standard sender kun data én vej. Derfor har man en port til både ind og ud (somme tider også til thru). Det er fortid med MIDI 2.0. Den nye standard kan kommunikere begge veje. Hvis de enheder, der skal tale sammen har MIDI 2.0, behøver du derfor kun ét kabel imellem dem.
Finere kontrol og flere kanaler
MIDI 1.0 har en opløsning på 128 trin (o - 127). Hvis du vil kontrollere eksempelvis et filter på en synthesizer med en ekstern controller, sker det derfor ikke som en helt glidende bevægelse, men i intervaller af 128 trin. Med MIDI 2.0 får du en opløsning på 32-bit. Det sikrer helt flydende kontrol af musikinstrumenter, på linje med det vi kender fra analoge enheder. Når det gælder anslaget af tangenter - velocity - vil fornemmelsen også være langt mere responsiv og naturlig. Det bliver samtidig muligt at styre mange flere forskellige parametre. Op til 32.000 controllers får du til rådighed, med mulighed for at gå i detaljer helt ned på den enkelte tone.
Antallet af kanaler bliver øget fra de nuværende 16 til ikke mindre end 256.
https://www.youtube.com/watch?v=klun6WMxryU&feature=emb_logo
Mere "tight"
Timingen bliver betydeligt strammere. Et udpræget problem med MIDI 1.0 har været, at timingen ofte har sejlet lidt. Men den skulle være strammet gevaldigt op med MIDI 2.0, og det vil man også få glæde af, hvis man anvender MIDI 1.0 instrumenter sammen med controllere, der benytter den nye standard.
Udstyret taler bedre sammen
En vis grad af manuel programmering har ofte været nødvendigt, hvis man vil bruge en ekstern controller til at styre eksempelvis et orgel, en synthesizer eller en mixer. Med den nye standard kan MIDI-udstyret have Profiler, som fortæller, hvordan knapper, fadere og andre kontrolelementer skal konfigureres for at styre en enhed optimalt. Det kan spare enorme mængder af tid. Med Property Exchange beskeder kan man få mere specifikke informationer, som preset-navne, aktuelle indstillinger og meget andet. Stort set al tænkelig information kan overføres, og det betyder, at man på en computer vil kunne styre en hardware synthesizer med samme mængde af kontrol som en software-synthesizer.
https://www.altomdata.dk/musiksoftware-test-et-professionelt-musikstudie-i-din-pc/
Bagudkompatibel med MIDI 1.0
At enheder kan udveksle informationer og tilpasse sig hinanden betyder også, at en MIDI 2.0 enhed vil kunne se om en tilsluttet enhed kun understøtter MIDI 1.0. I så fald indretter den sig efter det. MIDI 2.0 er således fuldt bagud kompatibel med MIDI 1.0. Noget MIDI 1.0 grej vil endda kunne opdateres med flere funktioner fra MIDI 2.0.
En friere standard
Modsat MIDI 1.0, som er bundet til én specifik hardware implementering ad gangen, er MIDI 2.0 mindre låst. Med Universal MIDI Packet formatet kan den afvikles med en enhver digital overførsel, eksempelvis USB eller Ethernet. Den er samtidig langt mere åben, i den forstand, at der er rig mulighed for at udvikle videre på standarden, uden det kræver udskiftning i hardware.
De første instrumenter med MIDI 2.0 er allerede begyndt at dukke op. Roland har eksempelvis lanceret keyboard-controlleren A-88 MKII, der understøtter MIDI 2.0.