Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

EU lægger pres på Apple: Nu skal alle bruge USB-C

For at minimerer mængden af miljøbelastende elektronik-skrot har EU fremsat et forslag, der skal ensrette opladning på tværs af enheder. Det kommer til at ramme Apple, der efterhånden er den eneste producent, der anvender en anden løsning end det standardiserede USB C-stik.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Stort set enhver producent af mobiler, bærbare, kameraer og andre elektroniske enheder anvender USB-C til opladning. Endda også Apple i deres MacBooks og iPads, men fortsat ikke i deres iPhones. Her holder de hårdnakket fast i Lightning-stikket. Det kræver derfor en special ledning at oplade disse mobiler.

Det vil EU have gjort noget ved. Jo flere forskellige standarder der er, jo flere forskellige opladere skal forbrugerne anvende for at kunne oplade deres enheder, og det giver en større mængde skrot, som skader miljøet.

Efter flere år med stigende pres fra parlamentarikere, er EU-kommissionen nu klar til at fremsætte et forslag, der skal sikre ensretning af ladestandarder.

Kommissionens forslag lyder således:


  • Et harmoniseret ladestik til elektronisk udstyr: USB-C bliver det fælles stik. Dermed får forbrugerne mulighed for at oplade deres udstyr med den samme USB-C-oplader, uanset udstyrsmærke.

  • En harmoniseret hurtigladerteknologi vil bidrage til at forhindre, at forskellige producenter uberettiget begrænser ladehastigheden, og vil bidrage til at sikre, at ladehastigheden er den samme, når en hvilken som helst kompatibel oplader anvendes til udstyr.

  • Adskillelse af salget af en oplader fra salget af det elektroniske udstyr: Forbrugerne vil kunne købe et ny elektronisk apparat uden en ny oplader. Det vil begrænse antallet af uønskede opladere, der er købes eller ikke bruges. Det anslås, at en reduktion af produktionen og bortskaffelsen af nye opladere vil reducere mængden af elektronisk affald næsten 1 000 ton om året.

  • Bedre information til forbrugerne: Producenterne skal give relevante oplysninger om opladningsegenskaber, f.eks. oplysninger om den effekt, som udstyret kræver, og om den understøtter hurtig opladning. Det vil gøre det lettere for forbrugerne at se, om deres eksisterende opladere opfylder kravene til deres nye apparat, eller hjælpe dem med at vælge en kompatibel oplader. Kombineret med de øvrige foranstaltninger vil dette hjælpe forbrugerne med at begrænse antallet af nye opladere, der købes, og hjælpe dem med at spare 250 mio. EUR om året på unødvendige opladerindkøb.


En overgangsperiode på 24 måneder fra vedtagelsesdatoen skal give branchen tid til at tilpasse sig, inden den træder i kraft.

Næste skrift er at forslaget nu skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige lovgivningsprocedure.

Apple har allerede protesteret over forslaget med henvisning til at det hæmmer innovationen. Vi har dog ikke set megen innovation i Lightning.-stikket de senere år.

Til gengæld er stikket blevet mindre og mindre relevant, da både Apple og andre producenter har gjort mulighederne for trådløs opladning bedre. Her har man en fælles standard i form af Qi.

Samtidig vælger Apple, ligesom også Samsung og Nokia er begyndt på, at undlade at lægge en opladebrik i æsken når man køber en smartphone. Der ligger dog stadig et kabel til opladning, og det er dette kabel, der adskiller Apples enheder fra de andre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere