Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Doro giver gratis mobiltelefoner til isolerede danske ældre

I takt med spredning af Corona-virus er social isolation og ufrivillig ensomhed blevet et faktum for mange ældre. For at modvirke dette og lette kontakten med familie og venner, donerer den seniorfokuserede teknologi-virksomhed, Doro, i nyt samarbejde med teleselskabet OiSTER og hjælpeorganisationen Dansk Folkehjælp, mobiltelefoner til udsatte ældre i risikogruppen.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den svenske virksomhed, Doro, som udvikler mobiltelefoner og tryghedstjenester til ældre, er initiativtager til projektet. I et nyt samarbejde med OiSTER og Dansk Folkehjælp, uddeles mobiltelefoner med taletidskort til ældre, som er i isolation.

Formålet er at lette kontakten til omverden, mindske bekymringerne hos de ældre og deres pårørende, og gøre de ældre i stand til forsat at føle sig som en del af samfundet - på trods af de gældende forholdsregler om social afstand.

"Social udstødelse og ufrivillig ensomhed har gennem Coronakrisen været en kendsgerning for rigtigt mange ældre mennesker. Ved at donere Doro-telefoner til sårbare ældre håber vi at reducere bekymringerne og samtidig muliggøre nærværet til de pårørende", siger Carl-Johan Zetterberg Boudrie, Adm. Direktør, Doro.

Forbruget er betalt

Samtlige, af de donerede telefoner, er udstyret med præinstalleret og forudbetalte taletidskort fra OiSTER for at gøre det så enkelt som muligt for seniorerne. For at sikre, at telefonerne går til de mest trængende, bliver de primært uddelt igennem den landsdækkende hjælpeorganisation, Dansk Folkehjælp, som har en stor viden og indsigt om behovet for hjælp i de lokale samfund.

Doro-mobilerne gøres klar til brug inden de leveres til de ældre. Doro-mobilerne gøres klar til brug inden de leveres til de ældre.

"Vi oplever, at mange ældre føler sig ekstra isolerede i denne tid, hvor de ikke kan se deres kære eller have en daglig kontakt med deres pårørende. Derfor er vi glade for, at vi med denne donation får mulighed for at uddele mobiltelefoner kvit og frit til de allermest isolerede ældre i vores samfund, siger Dansk Folkehjælps generalsekretær", Klaus Nørlem.

De ældre er ekstra udsat

Doro-telefonerne sendes til Dansk Folkehjælps Senior Netværk, hvor hver enkelt telefon omdeles af frivillige, som yderligere instruerer de ældre i at bruge dem.

OiSTER bidrager helt konkret med en startpakke, som indeholder et SIM-kort med eget telefonnummer, og giver mulighed for op til 100 minutters taletid.

"Coronakrisen påvirker os alle, men der er vist ingen tvivl om, at især de ældre lider under de mange restriktioner, som gør, at de ikke eller kun i meget begrænset omfang kan få besøg af familie og venner. Derfor er vi hos Oister glade for at kunne være med til at gøre en forskel og hjælpe dem med at holde kontakten til deres nærmeste, siger Jesper Bennike", der er direktør for OiSTER.

Doro donerer i alt 2000 seniormobiler til de trængende i Norden, Tyskland, Frankrig og England. 250 af disse blive distribueret i Danmark. Disse er model Doro 5516.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere