Under halvdelen af danske virksomheder er stærkt beskyttet mod e-mail-svindlere

Selvom de danske virksomheder er bedst i Norden til at beskytte sig mod e-mail-svindel, har de fleste af dem endnu ikke indført den nødvendige DMARC-beskyttelse, viser en ny undersøgelse.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Kender du det, at du får en e-mail fra et kendt domæne, men så (forhåbentlig) opdager, at der står hackere bag udsendelsen, og at den slet ikke kommer fra den organisation eller virksomhed, som den giver sig ud for at gøre. Måske er der i virkeligheden tale om en phishing-mail sendt med en såkaldt spoofet e-mailadresse. Et af de bedste værn mod denne og andre typer angreb via e-mail er at implementere en DMARC-beskyttelse. Men det har mindre end halvdelen af de danske virksomheder fået gjort, viser en ny undersøgelse fra sikkerhedsfirmaet Proofpoint.

Proofpoint har kortlagt de 25 største virksomheder (OMX 25) på det respektive nordiske marked. Selvom sikkerheden tilsyneladende halter, er Danmark trods alt bedst i Norden.

44 procent af de analyserede, danske virksomheder har implementeret det anbefalede niveau af DMARC, kaldet reject, og som indebærer, at alle mistænkelige e-mail stoppes, inden de når frem til modtageren. 36 procent af myndighederne har påbegyndt arbejdet med DMARC – men har ikke nået reject-niveauet. 20 procent af virksomhederne har ikke engang påbegyndt arbejdet med DMARC.

Det er dystre tal

Blandt de nordiske virksomheder ser det værst ud i Norge. Kun 28 procent af de norske virksomheder har implementeret det anbefalede niveau af DMARC, og 48 procent har slet ikke påbegyndt arbejdet med DMARC. For Sverige er tallet har ligeledes 28 procent implementeret det anbefalede niveau af DMARC, men her har blot 32 procent ikke påbegyndt arbejdet med DMARC. I Finland har 36 procent implementeret det anbefalede niveau.

”Det er interessant, at Danmark kan fremvise de bedste tal. I dag er det ifølge dansk lovgivning et grundlæggende krav, at statslige myndigheder har DMARC på reject-niveau. Muligvis har det også haft en vis effekt i den private sektor," fortæller Örjan Westman, nordisk chef hos Proofpoint.

Men uanset land er det ifølge Örjan Westman dystre tal. Han advarer samtidig om, at manglen på tilstrækkelig e-mailbeskyttelse kan få alvorlige konsekvenser.

”Tallene burde absolut være meget bedre hele vejen rundt, og Danmark har ingen grund til at slå sig for brystet. Det er præcis det, de cyberkriminelle er ude efter," fortæller Örjan Westman.

Cyberkriminelle har frit spil

Hvis domæner ikke har DMARC i reject-niveau, er det ikke særlig svært for cyberkriminelle at spoofe en e-mailadresse og sende e-mails, der ser ud til at komme fra en helt anden adresse. At disse store organisationer ikke er bedre beskyttede, er skødesløst og alvorligt. De mange ransomware-angreb, der har fået stor opmærksomhed i den senere tid, burde fungere som afskrækkende eksempler, men åbenbart ikke, fortæller han.

DMARC er en valideringsprotokol, der er bygget til at forhindre cyberkriminelle i at bruge virksomhedens domænenavn, og som sikrer afsenderens identitet, før en meddelelse sendes. Dermed kan protokollen reducere risikoen for e-mailsvindel.

DMARC-godkendelse er baseret på de etablerede standarder DomainKeys Identified Mail (DKIM) og Sender Policy Framework (SPF). Denne godkendelse beskytter medarbejdere, kunder og partnere mod cyberkriminelle, som stjæler og sender mails, der ser ud til at komme fra et pålideligt domæne.

KMD A/S

Product Owner

Midtjylland

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

Midtjylland

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil