Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Audis elbiler skal forbedre luften i byerne

I et pilotprojekt udvikler Audi i samarbejde med underleverandøren Mann+Hummel et partikelstøvfilter til elbiler – Audi Urban Purifier – som kan opsamle partikelstøv fra omgivelserne.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

85 % af partikelstøvet ved bykørsel kommer fra slid på bremser, dæk og vejbelægning, uanset hvilken drivlinje bilerne er udstyret med. De bittesmå støvpartikler er kun nogle få mikrometer store, og de kan næsten ikke ses med det blotte øje. De har en diameter på kun 10 mikrometer, og derfor kommer man let til at indånde dem. Verdenssundhedsorganisationen WHO anbefalede sidste år at indføre markant lavere grænseværdier for partikelstøv end hidtil. Ifølge eksperter kan de nye værdier mange steder i Tyskland ikke overholdes.

Passiv filtrering under kørsel, aktiv under opladning

Audi tager ansvar for miljø og samfund og gør det til centrale elementer i sine aktiviteter. Målsætningen for Audi er derfor ikke kun selv at producere netto CO2-neutralt*, men også at reducere andre emissioner, hvor det er muligt. I samarbejde med underleverandøren MANN+HUMMEL har Audi nu udviklet et filter til fronten af bilen, som opsamler partikelstøv fra omgivelserne. Funktionsprincippet minder om det i stationære anlæg, som allerede er i drift i en række byer. Fordelen ved den mobile udgave er, at det ikke kun er bilens egne emissioner men også emissioner fra andre køretøjer, der absorberes.

Pilotprojektet blev igangsat i 2020 og løber over en periode på 4 år. ”Dette partikelstøvfilter er et eksempel på vores stræben efter innovation til gavn for alle og på et vellykket samarbejde med specialiserede underleverandører.

Allerede i dag gør vi mange ting på eget initiativ”, forklarer Fabian Groh, som er projektleder for Attachment System Development hos AUDI AG, ”men vi antager også, at det fremover vil blive et lovkrav.”

Filtret er integreret foran køleren i bilens eksisterende luftkredsløb, og derfor er det kun nødvendigt at foretage nogle få ændringer på bilen. Det holder omkostningerne nede. Filterelementet aktiveres via det regulerbare køleluftindtag. Dets mekaniske funktion kan sammenlignes med en støvsuger. Ud fra et lignende princip bliver partiklerne her også hængende i filtret, men luften kan stadig strømme igennem.

Indtil nu har filtret været anvendt i Audi e-tron-testbiler. Under kørslen filtrerer det passivt via bilens bevægelse, og i den forbindelse strømmer luften gennem filtersystemet, som opfanger selv de mindste partikler. En anden mulighed er filtrering, mens bilen holder til opladning. En ventilator, som allerede i dag er monteret i alle elbiler, sender her luften fra omgivelserne gennem køleren. Systemet udnytter denne proces og kan på den måde filtrere den gennemstrømmende luft ved hjælp af partikelstøvfiltret. Det betyder, at selv de mindste partikler også kan opsamles, mens bilen holder stille. Anvendelsen vil være optimal i urbane omgivelser, da belastningen fra partikelstøv her alt andet lige er større end på landet.

Effekt dokumenteret via langtidstests

De tests, som er blevet udført i testbilerne, havde ikke kun til formål at analysere filtrenes effekt, men også at undersøge, om det påvirker brugen af bilen. Efter over 50.000 km langtidstests med Audi e-tron ligger det fast, at der slet ikke er nogen negative indvirkninger på driften af elbilen – heller ikke på varme sommerdage eller ved lynopladning.

Systemet er så effektivt, at partiklerne fra en Audi e-tron afhængigt af anvendelsesforholdene eksempelvis i en meget belastet by som Stuttgart filtreres komplet fra. I endnu mere miljøbelastede byer som Beijing kan partikelstøvemissionerne fra op til tre biler absorberes aktivt og passivt under en kundes typiske anvendelse af bilen. For at gøre systemet endnu mere effektivt tilstræber Audi i samarbejde med MANN+HUMMEL at opnå en sammenkobling med allerede eksisterende sensorer, fx fra vejrstationer. Derudover skal der udvikles et visningskoncept i bilen. På den måde kan personerne i bilen få informationer om, hvornår systemet er aktivt, og hvor meget der allerede er blevet filtreret fra.

Filtersystem med høj andel af genbrugsmaterialer

Filtret er nemt at vedligeholde. Det skal tidligst udskiftes, når det regelmæssige serviceinterval er nået. En livscyklusanalyse af hele filtersystemet har vist, at det vil tegne sig for 14,9 kg CO2-ækvivalenter. Selve filtret består af 15 % genbrugsmaterialer, og hele systemet af 60 %.

Der kommer flere informationer om, illustrationer og udstillingsobjekter af Audi Urban Purifier på GREENTECH FESTIVAL den 13. og 14. oktober i London.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere