Industry 4.0: Her er fire tendenser, der styrker din forretning

Klumme: Industry 4.0 byder på oplagte muligheder, der kan hjælpe B2B- og industrivirksomheder med at skabe nye kommercielle muligheder.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Industry 4.0, eller på dansk, den fjerde industrielle revolution, er en fællesbetegnelse for de teknologiske muligheder, der allerede i dag spiller en altafgørende rolle for, hvordan virksomheder kan optimere på deres produktion, skabe nye forretningsmuligheder og forøge den samlede værdi af deres kunderelationer.

Damp, elektricitet og automatisering udgjorde de tre foregående teknologier, der hver især har sat et afgørende fodaftryk på industrialiseringen.

I dag spiller data en afgørende rolle i at styrke industrivirksomhedernes produktivitet, konkurrenceevne og åbne op for nye forretningsmodeller.

Som jeg ser det, er B2B- og industrivirksomheder – måske mere end nogensinde før - drevet af at udnytte al den viden, de kan indsamle om deres kunder til et kommercielt formål.

Viden om, hvordan kunderne benytter sig af virksomhedernes produkter og services, kan for eksempel udnyttes til at tilbyde nye ydelser, skabe mere tilfredse kunder og meget mere.

Det er de blandt andet, fordi verden har forandret sig markant fra 2010’erne til 2020’erne.

Tænk bare på de udfordringer og nye krav til de globale forsyningskæder, der opstod i kølvandet af corona-pandemien og krigen i Ukraine.

For at være bedst rustet mod fremtidige udfordringer, bliver industrivirksomheder nødt til at gribe de muligheder, der findes i dag.

Muligheder, der understøtter overgangen fra at være en klassisk fabrik med fokus på at fremstille og sælge et produkt, til at være en full-service produktionspartner, der involverer sig dybere i den måde, som kunderne anvender produktet på og derigennem tilbyder nye services, der skaber merværdi for kunderne.

Overgang kræver nedbrudte datasiloer

Inden vi dykker ned i tendenserne, bliver jeg nødt til at pointere en ting.

Data, der ligger hengemt i hver sin isolerede silo, er ikke meget værd.

Det koster for mange ressourcer at indsamle og bearbejde data fra hvert sit system, og der er stor risiko for, at der sker fejl i den manuelle indsamling.

Hvis man som virksomhed gerne vil bruge den data, der bliver indsamlet, så kræver det, at man udpeger og nedbryder de datasiloer, man har i dag.

Her er de fire tendenser, jeg ser, at B2B- og industrivirksomheder skal have fokus på:

1. Smart Manufacturing og Industry 4.0

Industrivirksomheder har i dag stort set ubegrænsede muligheder for at indsamle data om alle stadier af produktets livscyklus.

Man kan eksempelvis udnytte disse indsigter til at skabe en digital tvilling af sit produkt, der kan simulere, hvordan produktet opfører sig I brug.

Forestil dig et skæreblad på en ompakningsmaskine, der ompakker plasticflasker med en film rundt om.

Du har et ønske om at forudsige, hvornår skærebladet bliver slidt, fordi et slidt skæreblad forventeligt skal trykke hårdere og bruge længere tid at skære filmen.

I modsætning til den fysiske maskine, kan dette testscenarie simuleres på den digitale tvilling hurtigt, præcist og uden væsentlige omkostninger.

Al høstet data – eksempelvis historiske produktions- og salgsdata - kan anvendes til maskinlæring. I et andet eksempel benyttes data til at hjælpe kunder med at sammensætte den helt rigtige produktkonfiguration.

Det er netop det, som en stor svensk industrivirksomhed har gjort ved at udvikle en anbefalingsmotor på sin webshop, der med 95 procent sandsynlighed kan anbefale den rette konfiguration af et komplekst industrielt produkt.

Denne anbefalingsmotor er bygget på baggrund af produktions- og salgsdata og en indsigt i, hvordan produkterne kan opfylde den enkelte kundes behov.

Det tjener som et godt eksempel på, at data og indsigter i sidste ende skal gøre det nemmere for kunderne at lære om virksomhedernes produkter, foretage et køb og gøre det nemmere for dem at vende tilbage, når de har brug for hjælp.

Øget fokus på ESG og bæredygtighed

Det digitale produktpas skal gøre det nemmere for virksomheder og forbrugere at spore produkters bæredygtighed.

Det kommer til at stille store krav til B2B- og industrivirksomheders transparens i deres egenproduktion og i forsyningskæden.

Forestil dig en bil.

Den består af flere tusinde komponenter. Al produktinformation om bilens materialer og komponenter, såvel som bilen som helhed skal kunne dokumenteres i det digitale produktpas.

Derudover skal det også beskrives, hvordan de enkelte komponenter og dele genanvendes og hvordan man kan udskifte dele af dem selv.

Udfordringen med det digitale produktpas er, at man skal være transparent med ikke bare hele produktet i værdikæden - fra råmaterialer til bearbejdning, produktion, distribution og salg.

Man skal også være transparent med sporbarheden med materialet på komponentniveau, hvis vi tolker det digitale produktpas bogstaveligt.

Det digitale produktpas vil skabe en dataeksplosion af dimensioner. Det kræver, at man har en klar datastrategi, der kan understøtte dette behov for skalerbarhed.

Min forventning er, at de industrivirksomheder, der gerne vil positionere sig som en leverandør af høj kvalitet skal lykkes med at imødekomme dette krav.

Industrial Consumerism

Kunderne – selv i produktions- og B2B-kontekst – forventer i højere grad at kunne navigere i købssituationer, som var de forbrugere. Hvad betyder det så?

Jo, det betyder, at kunderne forventer større grad af let digital adgang til væsentlige services, reservedele og produkter – det skal være lige så let som at købe tøj eller madvarer på nettet.

Kigger vi til vindmølleindustrien, er en virksomhed lykkedes med at digitalisere B2B-salg i aftermarkedet. Producenten har skabt en webshop, hvor vindmøllekunderne via en webshop kan søge produktinformation, bestille reservedele og serviceeftersyn. Akkurat lige så let som at købe tøj eller madvarer online.

Det handler også om at sætte sig I kundernes sted og se mulige forbedringspotentialer på tværs af ens forretning, hvor digitale kanaler kan løfte indsatsen I både kundekøb- og engagementssituationer.

Servitization

Det fjerde punkt handler for B2B- og industrivirksomheder også om at ændre sin selvopfattelse som klassisk producent til full-service produktionspartner for sin kunde.

Det betyder, at man som virksomhed i højere grad bør overveje at tilbyde fuldt dækkende løsninger og services rundt om det producerede produkt – det kan være reparationer, vedligehold, træning eller opgraderinger eller andre ydelser som service- og supportaftaler og digital monitorering af produkter.

Det kan også være ”serviceprodukter” – nye forretningsmodeller, hvor der ikke sælges produkter, men rettere sælges en ydelse.

Gode eksempler på dette er en tysk vindmølleproducent, der har udviklet en “Power-as-a-Service-model, hvor industrikunder køber strømforsyning på langtidskontrakt fra en af deres egne vindmøller og en finsk kompressorproducent, der i stedet for at sælge luftkompressorer til industrielle kunder, så tilbyder at opsætte og vedligeholde sine kompressorer, og så I stedet sælger “frisk luft” på langtidskontrakt til dem.

Disse fire tendenser skal B2B- og industrivirksomhederne tage til sig, hvis de ønsker at stå klar til at håndtere de udfordringer, der præger markedet I dag og I fremtiden.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car