Sikkerhedseksperter vil bevare roen

Selv om der nu er væsentligt flere hacker-angreb end tidligere, er der ingen grund til at gå i panik. I stedet gælder det om at se på, hvor hackerne kommer igennem og så melde dem til politiet.

Af Magnus Bredsdorff

Der er ingen grund til at gå i panik, selv om der nu er flere hacker-angreb end tidligere. Sikkerhedseksperter opfordrer derimod alle i branchen til at bevare roen.
Ifølge netsikkerhedschef Jørgen Bo Madsen fra Tele Danmark, sker der jævnligt et boom i hacker-angreb på virksomheder. Det sker, hver gang der kommer nye værktøjer frem.

Lige nu er det værktøjer som BackOrifice, der kan spores på logfilerne. Ifølge sikkerhedschef Kent Nielsen fra Tele2 har det givet en eksplosion i antallet af hacker-sager herhjemme. Det kan han blandt andet se på Tele2’s logfiler.

Jørgen Bo Madsen tvivler ikke på, at virksomhedernes logfiler indeholder masser af forsøg på hacking, men han finder det forkert at fokusere på logfilerne.
– Første gang, man kigger på den slags filer, får man et chok. Men det kræver et langt større stykke arbejde at finde ud af, hvad der ligger bag logfilerne, forklarer netsikkerhedschefen.

Kun gennemførte indbrud tæller
Han mener derfor, at de ansvarlige for virksomhedernes IT-sikkerhed skal bevare roen og koncentrere sig om de tilfælde, hvor hackerne får blot et minimum af succes med deres angrebsforsøg.

– Og så skal sagerne meldes til politiet, så de kan komme med en retskendelse, og vi kan hjælpe dem med deres efterforskning, pointerer Jørgen Bo Madsen.
Han tilføjer, at hvis de gennemførte hacker-angreb bliver meldt til politiet, så bliver der også mulighed for at føre en statistik over, hvor meget hackerne hærger.
Netsikkerhedschefen understreger samtidig, at når der er så meget fokus på et sikkerhedsproblem som eksempelvis BackOrifice, bliver IT-brugerne mere opmærksomme på sikkerheden. Derfor registrerer de også sikkerhedsbrister, der ikke nødvendigvis har noget med det aktuelle problem at gøre. Det betyder, at mange flere hacker-sager kommer frem i lyset.

Jørgen Bo Madsen mener alligevel, at der er grund til at tage sikkerheden alvorligt, og det gør de danske virksomheder generelt også.

Helt ude af proportioner
Virksomhederne bruger enorme summer på sikkerhedsudstyr, supplerer Jan Carlsen, der leder Instituttet for Datasikkerhed. Heller ikke han forsøger at negligere hacker-problemet.

Jan Carlsen er dog meget skeptisk over for de tal, som Ken Nielsen fra Tele2 fremlagde i Computerworld. Ken Nielsen forklarede, at der bare på en enkelt af teleselskabets firewalls var mellem 75.000 og 100.000 forsøg på angreb fra hackere.

Ifølge Jan Carlsen er de tal “helt ude af proportioner”. Han har foretaget en rundringning til nogle af de danske teleleverandører. På baggrund af den konkluderer han, at der samlet er mellem 3.000 og 5.000 hacker-angreb i Danmark i alt om måneden.

Han mener derfor, at Computerworld har råbt ”ulven kommer”, uden der var nogen ulv. Det tjener ikke andet formål end at sprede panik i branchen. Panik er der, fastslår Jan Carlsen på linie med Jørgen Bo Madsen, dog ingen grund til.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere


Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere