Af Dorte Toft
-Vi fornemmer, at nedbruddet kostede os halvanden million kroner, men de 5.000 ordrer, vi derefter fik, oversteg faktisk forventningerne.
Sådan lyder status fra Jacob Gubi Olsen, medstifter af Gubi.com og administrerende direktør for selskabet.
Gubi.com, der har alt fra dyre møbler til vin, parfume og legetøj på hylderne, fik en debut den 1. december, som ingen kunne ønske sin værste konkurrent.
Web-butikken gik i sort efter en time, mens en reklamekampagne til tre millioner kroner tordnede hen over landet, og de fristede kunder gik forgæves. Først den 11. december kunne butikken åbne igen.
Jacob Gubi Olsen skønner, at butikken mistede cirka 5.000 ordrer på nedbruddet. For at mindske skadevirkningerne satte firmaet imidlertid alle kræfter ind på at kunne modtage ordrer så sent som den 22. december til levering senest juleaftensdag.
-Vi havde jo varerne på lager, og alle ved, at i januar købes der ikke meget, siger direktøren.
Reddet af logistikken
Ifølge Jacob Gubi Olsen lykkedes satsningen på grund af, at firmaets egen logistikekspert, Carsten Dalbo Pedersen, fik inddraget forsendelsespartneren tæt i processen.
-Vi blev reddet på målstregen ved at arbejde 20 timer i døgnet og ved at håndbære nogle af de kritiske ordrer gennem systemet, siger han og tilføjer, at kun ganske få ordrer ikke nåede frem.
Partneren er WebLogistics, stiftet i august 1999 af DFDS Dan Transport Group (51 procent af aktierne) af Post Danmark (49 procent). Carsten Dalbo Pedersen kom i øvrigt til Gubi fra en stilling som administrerende direktør hos WebLogistics.
Klassisk IT-problem
Det var i øvrigt et - i IT-branchen klassisk problem - der kostede 10 dages salg. Gubi.com havde valgt en for lille computer til opgaven. Kompromiser, der blandt andet havde at gøre med økonomien, var årsagen.
Blandt de nuværende investorer i Gubi.com er Ahead Enterprises, et datterselskab af Jens Heimburgers web-bureau Ahead.
Nu er nye investorer på vej ind for at muliggøre ekspansionen uden for Danmarks grænser, oplyser Gubi Olsen.
Til april åbner web-butikken således for handel i Sverige, Norge, Finland og Island, og ifølge planen åbnes der i Tyskland og Storbritannien til efteråret.
17.000 medlemmer
Herhjemme har foreløbig 17.000 danskere meldt sig ind i Gubi?s egen klub, der blandt andet byder på fælles arrangementer, bonuspoint og rabat på det første køb.
Køberne ? ligeligt m/k-fordelt - synes at være tilfredse. I hvert fald har Gubi.com fået under en procent af varerne retur, ifølge Jacob Gubi Olsen.