Af Lone Bech, Computerworld Online
Borgerne i Struer får fra næste måned adgang til deres kommune via en personlig portal, der er tilpasset deres egne behov. Det sker, fordi eHuset snuppede kontrakten på skabelse af Struer Kommunes borgerportal for næsen af KMD (Kommunedata). KMD, der ikke tilbyder denne tjeneste, har leveret de fleste borgerportaler i Danmark, men eHuset er nu i færd med at æde sig ind på markedet.
- Kommunedata havde ikke de nødvendige produkter. Det udslagsgivende for os var, at eHuset kunne levere en personlig portal med mulighed for aktindsigt og filtrering af oplysninger, siger Ole Olsen, som er webmaster i Struer Kommune.
Hos Kommunedata er forvirringen til gengæld total.
- Vi er forbavsede over at få denne besked. Vi havde en kontrakt med Struer Kommune om at levere en borgerportal. Nu venter vi på en opsigelse. Men vi er rustede til at levere personlige portaler, hvis en kommune ønsker det. Vi overvejer i øjeblikket, om behovet er der, siger Esben Toft, chef for Borgerservice i Kommunedata.
Ifølge Esben Toft har Kommunedata allerede leveret borgerportaler til 80 kommuner. Struer Kommune er imidlertid den første, som kan tilbyde en personlig adgang for den enkelte borger.
Digitale borgere
Struer Kommunes borgerportal, som har kostet mellem en halv og en hel million, skal efter planen træde i kraft den 1. februar. Borgerportalen gør det muligt for borgerne at skræddersy personlige portaler, hvor de kan indhente oplysninger fra kommune, amt og stat. Information om virksomhedsplaner, udvalgsarbejde og aktindsigt i egne sager vil dermed fremover være mulig via nettet.
Ideen er at tilbyde borgerne en let tilgang til det offentlige, siger Ole Olsen, som er webmaster i Struer Kommune.
- Vores mål er, at borgerne skal kunne se alt om sig selv. Og i den ultimative løsning kan man sige, at hvis vi kan få borgerne til at sagsbehandle sig selv, hvor de kan, så er det den bedste løsning og lettere for borgerne, siger webmasteren.
Alt i alt får 300 kommunalt ansatte og 19.000 borgere adgang til portalen.
Flere kontrakter på vej
eHusets løsning omfatter både intranet for kommunens ansatte, selve Internetportalen for kommunens borgere og et ekstranet, der gør distancearbejde nemt for kommunens ansatte. Kontrakten med Struer har givet eHusets administrerende direktør, Claus Erik Christoffersen, lyst til flere kommunale kontrakter.
- Intranet og borgerportaler er relevante for kommunerne, så det ser jeg en stor fremtid i, og derfor er vi også i dialog med andre kommuner om lignende løsninger.