Et nyt betalingssystem, der ved hjælp af mikrobetalinger gør det muligt for internetvirksomheder at tage penge for deres serviceydelser på nettet, kan blive en realitet om kort tid. Dermed er der måske lys forude for den trængte dot.com branche, der er hårdt ramt af manglende annonceindtægter.
Hidtil har bankernes kortgebyrer forhindret en lignende betalingsform. Bag konceptet står det lille, nystartede IT-firma Micropay Systems ApS, Unibank og konsulenthuset PricewaterhouseCoopers.
Positiv respons
Hvis projektet skal have en chance, kræver det imidlertid, at Danmarks store indholdsleverandører på nettet bakker aktivt op om ideen. For at afdække interessen har Unibank derfor afholdt flere seminarer med deltagelse af branchens førende virksomheder, og her har reaktionen været positiv, oplyser forretningsudvikler Mikael Bjertrup fra Unibanks internetafdeling.
- Vi har haft kontakt med 46 virksomheder i Danmark, og mindst 15 af dem skal være interesserede i at gå aktivt med, før vi går i gang. Men foreløbig ser det godt ud, siger Mikael Bjertrup.
- Hvis der kommer tilstrækkeligt med positive tilbagemeldinger, er det planen, at vi skyder projektet af inden årsskiftet, uddyber han.
Ideen bag betalingssystemet er, at brugeren betaler for eksempel 50 øre eller én krone for at læse en eller flere artikler på nettet eller få adgang til andre serviceydelser.
Gebyr på minimum 25 øre til banken
Indholdsleverandøren betaler herefter et gebyr på mindst 25 øre - det eksakte beløb er endnu ikke fastlagt - for hver transaktion til banken.
- Vi har ikke lagt os fast på et prisniveau - blot at det skal være væsentligt billigere end de eksisterende betalingsformer. Spørgsmålet er, om det vil være muligt at levere et system, der kan komme langt nok ned i transaktionspris til at indholdsleverandørerne er parat til at betale prisen, siger Mikael Bjertrup.
Udover gebyret betaler udbyderen en oprettelsesafgift og et årligt abonnement. Samtidig med at de hårdt trængte internetvirksomheder får en ny indtjeningskilde som supplement til de hastigt indtørrede reklameindtægter har konceptet den fordel, at udbyderne slipper for selv at opkræve betaling for serviceydelserne.
En dugfrisk statistik fra Foreningen af Førende Danske Internetmedier dokumenterer, at annonceomsætningen for de danske internetmedier sidste år udgjorde 201 millioner kroner eller under to procent af den samlede annonceomsætning.
Det var onsdag formiddag ikke muligt træffe formanden for Foreningen af Dansk Internethandel, Gert Birnbacher, for en kommentar til planerne om et nyt betalingssystem.
Mere information om mikrobetaling findes her.