De danske mobil-operatører er for nylig blevet enige om en overenskomst, der sikrer brugerne de bedst mulige vilkår, når overtakserede sms-beskeder for alvor vinder frem i Danmark. Blandt andet er det blevet sikret, at forbrugeren betaler en fast pris for indholdet, uanset hvilket abonnement eller operatør, beskeden bliver sendt til.
Helt konkret betyder det, at det er indholdsleverandøren, som bestemmer prisen. Hvis et firma sætter prisen for eksempelvis en ringetone til fem kroner, er det den pris, brugeren kommer til at betale - uanset hvilket teleselskab, vedkommende benytter. Hvor stor en del af de fem kroner, som teleoperatøren skal have, er udelukkende et spørgsmål mellem de to selskaber.
Samtidig har teleselskaberne reserveret en række applikationskoder til de overtakserede sms-beskeder - eller indholdstakserede, som de danske selskaber foretrækker at kalde dem. Når en indholdsleverandør har reserveret et nummer hos et teleselskab - for eksempel 3939 - er nummeret samtidig låst hos de fire andre. Herved sikres indholdsudbyderen muligheden for at kommunikere ét budskab til markedet. Der skal dog tegnes separat aftale med hvert enkelt selskab for at få adgang til selskabets kunder.
- Vi har valgt at gøre det nemt for brugerne. Det næste skridt er langt mere tidskrævende - nemlig at gøre det nemt for indholdsudbyderne, siger Elin Nolsøe Stenberg, udvalgsleder for Telekommunikationsindustrien i Danmark og ansat hos Orange.
Foreløbig gælder aftalen i seks måneder. Hvad der derefter sker, er helt uvist.
- Nu gælder det om for både indholdsleverandører og operatører at gøre nogle erfaringer. Så må vi se, hvad der skal ske senere, siger Elin Nolsøe Stenberg.
Mobilix, SONOFON, TDC, Tele2 og Telia har siden efteråret arbejdet på det fælles regelsæt.
Læs mere om det vedtagne regelsæt her.