Icon Medialab skuffede i dag markedet ved at offentliggøre et underskud på 97,9 millioner svenske kroner (78,2 millioner kroner) i andet kvartal. Analytikerne havde på forhånd ventet et underskud på 50 millioner svenske kroner (39,9 millioner kroner), ifølge svenske SME Direkt. Og resultatet blev da også straks omsat til et kursfald på børsen i Stockholm. Kursen er klokken 11:30 faldet 25 procent.
Det store underskud indeholder en påvirket positivt engangsgevinst på 17 millioner svenske kroner (13,6 millioner kroner) fra salget af selskabet Branlab, og underskuddet efter goodwill afskrivninger steg til 143 millioner svenske kroner i forhold til 133 millioner svenske kroner i samme kvartal året før.
Icon Medialab omsatte for 318 millioner svenske kroner i andet kvartal, hvilket er næsten 25 procent mindre end i andet kvartal af 2000. Den største tilbagegang skete i moderlandet Sverige, hvor omsætningen faldt 51 procent i forhold til sidste år.
Afmatning
Administrerende Direktør i Icon Medialab, Rens Buchwaldt, beklager det dårlige resultat i en kommentar til regnskabet:
- På grund af afmatningen økonomien og på konsulentmarkedet er omsætningen i dette kvartal dårligere, end vi havde håbet på ? specielt i Sverige og Tyskland, siger han.
Rens Buchwaldt mener dog, at kontrakter med nye kunder i andet kvartal og et styrket salg vil give fremgang i andet halvdel af 2001. Samtidig forventer Icon Medialab, at det nyligt indgåede samarbejde med IBM vil påvirke kommende regnskaber positivt.
Icon Medialab vil fortsat fokusere på at øge salget og nedbringe omkostningerne i selskabet, men hvad det mere præcist kommer til at betyde, er der endnu ikke taget stilling til, fortæller Katarina Bergegård, informationsansvarlig, fra Icon Media International.
Pengemangel
Icon Medialabs egenkapital blev i første halvår af 2001 69 millioner svenske kroner mindre, på trods tilførslen af 149 millioner svenske kroner ved en aktieemission, og konsulenthuset har i dag 208 millioner svenske kroner på kontoen. Med det nuværende pengeforbrug på cirka 75 millioner svenske kroner i kvartalet, er der altså kun kontanter til et par måneder ind i 2002.
- Vi har ingen konkrete planer om at skulle hente flere penge, men vi må da holde alle muligheder åbne, siger Katarina Bergegård.
Eneste lyspunkt for Icon Medialab var omsætningen i USA, der steg en procent i forhold til samme periode sidste år.
Følg kursudviklingen på børsen i Stockholm her.