Indhold
CEBIT: Omkostningen ved at vedligeholde en computer (Total Cost of Ownership, TCO) er en fidus, der er skabt af pc-producenterne.
Fidusen har udelukkende til hensigt at lokke firmaer til at investere i de seneste computere fra selvsamme pc-producenter. Det mener Tom Rhinelander fra analysefirmaet Forrester Research.
- TCO-begrebet er designet med henblik på at åbne virksomhedernes pengekasser for endnu en tur rundt i opgraderingsmanegen, og med indkøb af de nyeste pc'er og værktøjer til administration af netværket, siger Tom Rhinelander.
Under CeBIT forsøger mange producenter at overbevise de potentielle kunder om, at netop deres løsning er vejen til at redde IT-installationen ud af kløerne på vedligeholdelsesomkostningerne. Der vises både traditionelle pc'er, NetPC'er og NC'er, og flere firmaer er endog i stand til at levere modeller i alle tre kategorier.
En analyse som Forrester Research har gennemført viser imidlertid, at pc-producenterne vil få svært ved at sælge den nye generation af computere. Forresters undersøgelse viser, at hele 78 procent af 1.000 adspurgte IT-chefer ikke laver TCO-opgørelser for virksomhedens desktop-pc'er.
Tom Rhinelander mener, at en af de væsentligste årsager til dette fænomen er, at ingen kan blive enige om, hvordan TCO skal gøres op og hvilke omkostninger, der skal inkluderes i beregningen.
- Hvis ingen kan fremkomme med en troværdig metode til beregning af TCO, så er det tilsvarende utroværdigt at påstå, at man er i stand til at nedbringe disse omkostninger, siger Tom Rhinelander fra Forrester Research.