Spam er en profitabel forretning

Spam er et af internettets største irritationsmomenter, og man kunne derfor foranlediges til at tro, at spam er uden effekt på modtagerne. Men det er ikke tilfældet - tværtimod er spam-reklamer særdeles indbringende.

Både private internetbrugere og virksomheder betragter uønsket reklame som et af internettets største irritationsmomenter, og gør en stor indsats for at forhindre det i at nå modtageren.

Derfor er det logisk at konkludere, at spam og anden uønsket internetreklame ikke kan have nogen effekt på modtagerne, der jo gør alt for at undgå reklamen.

Undersøgelser viser imidlertid, at spammere har en meget god grund til fortsat at satse på reklamer for piller og porno. Spam er nemlig en særdeles indbringende indtægtskilde, skriver amerikanske Wired.

I modsætning til papirforsendelser er der ingen eller kun få omkostninger forbundet med udsendelse af millioner af spam-mails. Det indebærer, at kunderne ikke skal købe ret meget, før spammernes udgifter dækkes.

Ved papirforsendelser skal annoncøren være heldig, hvis 2 procent af modtagerne vælger at købe de produkter, der reklameres for. Ved spamforsendelser med en million modtagere, der reklamerer for et produkt til 20 dollars, kræves, at 0,1 procent vælger at købe produktet for at opnå en indtjening på 20.000 dollars.

Ifølge en undersøgelse udformet af Direct Marketing Association brugte forbrugerne i 2003 omkring 32 milliarder dollars på produkter, som de havde fået kendskab til via reklamer på internettet.

Mens spam er en indbringende kilde for spammerne, er det en kendt sag, at spam har store omkostninger for det omgivende samfund. Over 60 procent af samtlige e-mail-forsendelser var spam i 2003, og tallet stiger støt.

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

Nordjylland

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S