Ifølge en ny dansk undersøgelse har kvinder en langt større interesse for nye sociale medier end mænd. Det kan føre til en kønsmæssig slagside, efterhånden som de sociale medier får en øget indflydelse på den måde, vi arbejder på. Tallene stammer fra firmaet Frontal, de har gennemført undersøgelsen blandt 700 medlemmer af Mobile Monday netværket.
Og den viser at der er markante forskelle mellem kønnene. I gennemsnit brugte erhvervsaktive kvinder 28 minutter på sociale medier hver dag, hvor mændene var ned på 12 minutter.
"Denne forskel vil udvikle sig fatalt for mændenes karrieremuligheder, hvis brugen af sociale medier i forbindelse med arbejde fortsætter, som vi har set den de sidste fem år," mener kommunikationsrådgiver Per Henriksen, Frontal.
Ikke nok med, at kvinderne bruger mere tid end mændene på sociale medier, de forventer også i fremtiden at bruge endnu mere tid på dem. Og kvinderne bruger rent faktisk de sociale medier for at få succes på arbejdet, f.eks. er det normalt, at kvinder er venner med deres kunder og leverandører. Her er mænd mere tilbageholdende.
"Fremtidens krav til effektivitet på arbejdet i et netværkssamfund stiller meget store krav til medarbejderne. Og her må vi desværre se mændene som tabere. På trods af undersøgelsens klare resultater, vil jeg undlade at give et bud på mine egne muligheder som mand. Jeg håber trods alt, at der er plads på arbejdsmarkedet til et par stykker af os," siger Per Henriksen.