Nyhederne om nye produktlanceringer strømmer i en lind strøm ud fra de store messehaller i Hannover, hvor verdens største IT-messe, Cebit, i disse dage tiltrækker op mod 600.000 branchefolk og almindelige nysgerrige.
Seneste skud på stammen er Samsungs lancering af multimedietelefonen SGH-i500, som er baseret på Palms nye operativsystem Palm OS 5.
Telefonen er udstyret med en 16-bit farveskærm, digitalkamera og en mulitmediepakke til behandling af video, lyd og billeder. Samsung regner med at introducere SGH-i500 på det europæiske marked i løbet af året og arbejder desuden på at udvikle en version til det amerikanske marked.
Den nye telefon skal være med til at opfylde Samsungs mål om at øge sin andel af det globale mobiltelefonmarked fra 10 til 12 procent. Den koreanske mobilproducent indtager en plads som verdens tredjestørste mobilproducent med, overgået af Nokia på en suveræn førsteplads med omtrent 36 procent af markedet og Motorola med cirka 17 procent. Men står det til Samsung, bliver der snart lavet om på den fordeling.
»Vores plads som nummer tre er ikke endemålet for vor virksomheds rejse,« kom det kryptisk fra Samsungs globale markedschef, Eric B Kim, ved lancering af SGH-i500 telefonen på Cebit-messen i Hannover.
Det er især markeder som Kina og Indien, hvor brugen af mobiltelefoner ikke er så udbredt som eksempelvis i Europa, at Samsung sætter sin lid til i bestræbelserne på at vinde markedsandele.