Spil-udviklere er "kulturelle" og skal have offentlig støtte

Lige som filmbranchen bør spiludviklerne få offentlig støtte af kulturmidlerne.

"Europa er på vej under."

Med den bemærkning brød lobbyisten Malte Behrmann fra computerspilsbranchen ind i en ophedet debat, hvor han og en anden spil-engageret forsøgte at overbevise embedsmænd fra EU-Kommissionen om, at spil skam er kultur og bør få offentlig støtte som sådan. Den usædvanligt livlige diskussion fandt sted mandag under et seminar om de europæiske spiludvikleres fremtid på it-konferencen ICT 2010 i Bruxelles.

De to spillobbyister, som kommer fra European Games Developer Federation (EGDF), mente, at computerspil også har krav på kulturpenge for at sikre et bredt sortiment og kvalitet. Debatten om computerspil som kultur vækker også interesse i Danmark, hvor en spiljournalist i sidste uge anklagede kulturprogrammet Smagsdommerne på DR2 for at behandle computerspil som en form for fremmedlegeme i kulturdebatten.

Samme holdning om, at computerspil ikke accepteret, fandt lyd i Bruxelles mandag eftermiddag.

"En roman skal ikke være en lærebog for at få berettigelse. En tv-serie skal ikke være en dokumentar for at få berettigelse," lød klagen fra den anden spillobbyist, Erik Robertson, som desuden er direktør i det nordiske spilprogram under Nordisk Råd.

Det er blandt andet en udbredt tendens, at computerspil skal være meget "seriøse" for at få støtte. Sådan lyder det fra spillobbyisterne. Der skal ikke være for mange skydescener, forstås. Kravene til andre kulturprodukter er bredere og lavere, lyder anklagen.

Frustrationen over de strenge krav til "seriøsitet" fandt denne gang afløb mod EU-bureaukrater, der sad på forreste række blandt tilhørerne, men faktisk er EU ikke blandt de mest tilbageholdende, sagde EDGF-generalsekretær Malte Behrmann efter debatten til ComON. Hans eget hjemland, Tyskland, er meget konservativ, mener han. Det kan eksempelvis skyldes skoleskyderier, hvor blandt andet computerspil har fået skylden for den meningsløse vold.

De nordiske lande er blandt de lande, der er mest villige til at støtte computerspil, vurderer de to spillobbyister. Som eksempel kan nævnes, at det roste danske konsolspil Limbo - blandt mange andre - har fået støtte under den tidlige udviklingsfase. Det er ikke opsigtsvækkende. For fem år siden ville politikere sætte ekstra penge af til computerspil, fordi det er kultur og potentielle eksportvarer.

EU giver ikke mange penge til computerspil, men der er faktisk muligheder. EU serverer penge under to paraplyer: Medier og forskning. Under den første paraply skal computerspillet dog kobles til produktionen af en film. Under den anden paraply er der ofte mange langhårede krav, der afskrækker de ofte små spilvirksomheder i at søge pengene, kom det frem under debatten. Små virksomheder - som spilvirksomhederne - gider ikke forske i noget, som ikke med garanti munder ud i produkter, der kan skabe omsætning.

Når computerspil skal have offentlige kroner, er der flere argumenter. Erik Robertson, der selv er svensker, siger, at de nordiske lande giver støtte til computerspil for at sikre de små, nordiske sprog i computerspil. Derfor er der blandt andet mulighed for økonomisk hjælp til konceptudvikling, siger Erik Robertson.

Et andet bredere argument er, at offentlig støtte kan sikre et bredt og rigt sortiment - så det ikke kun er de store, klassiske blockbustere, som findes på hylderne.

Sidst og ikke mindst handler det for nogen om at blive placeret på den rigtige hylde.

Vil I anerkendes som kulturproducenter, så det er lettere at få offentlig støtte?

"Ja, for at få den offentlige støtte, men også fordi, at det sandt: Det er kultur," siger Erik Robertson til ComON.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

    Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S