Apple kritiseres for sin prispolitik

Efter lanceringen af musiktjenesten iTunes uden for USA, møder Apple kritik for sin prissætning af tjenesten. Japanerne klager over, at den er for billig. I Storbritannien klages der over, at den er for dyr.

Apple's musiktjeneste iTunes, som sælger musikfiler via internettet, fik omgående stor succes i USA. Tjenesten er netop lanceret i enkelte lande uden for USA, men her møder Apple stærk kritik for prissætningen af musikken og må sande, at det ikke er nemt at gøre alle tilfreds.

I Japan kritiserer musikindustrien Apple for at sælge musikfilerne for billigt sammenlignet med øvrige priser for onlinesalg af musik i Japan. I dag koster det 1,83 dollars at købe en musikfil online i Japan, hvorimod en sang købt fra iTunes kun koster 0,99 dollars.

I Storbritannien lyder kritikken derimod på, at iTunes' musikfiler sælges for dyrt i Storbritannien sammenlignet med priserne i Tyskland og Frankrig.

Den britiske forbrugerorganisation Consumers' Association har netop indgivet en klage over, at iTunes er 20 procent dyrere for folk med adresse og kreditkort registreret i Storbritannien sammenlignet med personer fra Tyskland eller Frankrig.

I Storbritannien koster det 79 britiske pence at downloade en musikfil ved brug af iTunes. I Frankrig og Tyskland er prisen sat til 99 eurocent - svarende til 67 britiske pence eller 7,43 danske kroner.

Apple påpeger på sin side, at de netop har ønsket at regulere prisen, så den svarer til prisen hos andre internetbaserede musikbutikker i Storbritannien - præcis som den japanske musikindustri ytrede ønske om.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil