Netbutikker i søgelyset

Forbrugerombudsmanden brugte sidste uge på at undersøge de danske netbutikker, og der var både pisk og roser til forhandlerne.

Den 28. februar var aktionsdag hos forbrugerombudsmanden.
Over 100 danske netbutikkers oplysninger om fortrydelsesret blev gransket, og i næsten halvdelen af tilfældene var oplysningerne forkerte eller mangelfulde.

For eksempel oplyser mange netbutikker, at forbrugeren kun kan få tilbagebetalt varens pris, men ikke leveringsomkostningerne, når man fortryder et køb. Men det er ikke helt korrekt.

Forbrugeren har ret til at få både købsprisen og leveringsomkostningerne refunderet. Ifølge loven er det kun udgifterne til at sende varen retur, vedkommende selv skal betale.

Formanden for FOIF (Foreningen af Online IT Forhandlere) Thomas Falborg erkender, at flere af hans medlemmer stadigt har forkerte oplysninger på deres sider, men mener samtidig at loven er for kryptisk.

»Det er ikke godt nok at 45 procent stadigt har forkerte oplysninger, men loven er altså temmelig uklar på det her punkt, og nogle af vores forhandlere tolker den lidt anderledes end forbrugerombudsmanden. Vi er i en branche hvor avancerne er så små, at portoen faktisk gør en væsentligt forskel for nogle forretninger«, siger Thomas Falborg, der føler sig lidt provokeret af undersøgelsen.

Hos forbrugerombudsmanden er man en smule chokeret over de mange forkerte informationer.

»Det er da overraskende, at så mange butikker endnu ikke kender reglerne, det er trods alt en bestemmelse med mange år på bagen nu,« siger Christina Holst Riis, der er jurist for forbrugerombudsmanden.

Hun finder det dog positivt, at 90 procent af butikkerne trods alt oplyser om fortrydelsesretten.

Undersøgelsen dækkede et bredt udsnit af butikker, og ifølge Christina Holst Riis var problemerne bredt fordelt over alle typer og størrelser af butikker.

»Branchen har gjort en stor indsats for at forbedre sig. For kun et år siden var der mange, der slet ikke oplyste om fortrydelsesretten, men i dag er det kun 10 procent,« siger Thomas Falborg, som forventer at hans medlemmer vil rette sig efter forbrugerombudsmanden.

»Der er ingen af os, der har en interesse i ikke at drive en ordentlig forretning«, mener FOIF-formanden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere