Netbutikker i søgelyset

Forbrugerombudsmanden brugte sidste uge på at undersøge de danske netbutikker, og der var både pisk og roser til forhandlerne.

Den 28. februar var aktionsdag hos forbrugerombudsmanden.
Over 100 danske netbutikkers oplysninger om fortrydelsesret blev gransket, og i næsten halvdelen af tilfældene var oplysningerne forkerte eller mangelfulde.

For eksempel oplyser mange netbutikker, at forbrugeren kun kan få tilbagebetalt varens pris, men ikke leveringsomkostningerne, når man fortryder et køb. Men det er ikke helt korrekt.

Forbrugeren har ret til at få både købsprisen og leveringsomkostningerne refunderet. Ifølge loven er det kun udgifterne til at sende varen retur, vedkommende selv skal betale.

Formanden for FOIF (Foreningen af Online IT Forhandlere) Thomas Falborg erkender, at flere af hans medlemmer stadigt har forkerte oplysninger på deres sider, men mener samtidig at loven er for kryptisk.

»Det er ikke godt nok at 45 procent stadigt har forkerte oplysninger, men loven er altså temmelig uklar på det her punkt, og nogle af vores forhandlere tolker den lidt anderledes end forbrugerombudsmanden. Vi er i en branche hvor avancerne er så små, at portoen faktisk gør en væsentligt forskel for nogle forretninger«, siger Thomas Falborg, der føler sig lidt provokeret af undersøgelsen.

Hos forbrugerombudsmanden er man en smule chokeret over de mange forkerte informationer.

»Det er da overraskende, at så mange butikker endnu ikke kender reglerne, det er trods alt en bestemmelse med mange år på bagen nu,« siger Christina Holst Riis, der er jurist for forbrugerombudsmanden.

Hun finder det dog positivt, at 90 procent af butikkerne trods alt oplyser om fortrydelsesretten.

Undersøgelsen dækkede et bredt udsnit af butikker, og ifølge Christina Holst Riis var problemerne bredt fordelt over alle typer og størrelser af butikker.

»Branchen har gjort en stor indsats for at forbedre sig. For kun et år siden var der mange, der slet ikke oplyste om fortrydelsesretten, men i dag er det kun 10 procent,« siger Thomas Falborg, som forventer at hans medlemmer vil rette sig efter forbrugerombudsmanden.

»Der er ingen af os, der har en interesse i ikke at drive en ordentlig forretning«, mener FOIF-formanden.

Erhvervsstyrelsen

AI-udvikler til LLM-team i Erhvervsstyrelsen

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

IGNITE Graduate Program 2026

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Forretningsanalytiker søges: Skab bro mellem IT og forretning i Cyberdivisionen

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S