Et dansk firma mener at have fundet løsningen på et problem der er næsten lige så gammelt som internettet selv. Problemet opstår, når man med sin bærbare pc, lommecomputer eller smartphone går fra ét netværk og én udbyder til en anden udbyder, og bliver nødt til at ændre indstillinger i sit e-mail program for at kunne sende mails, fordi port 25, der bruges til afsendelse af e-mails, er blokeret.
Problemet har været kendt siden e-mailens oprindelse og rammer særligt virksomheder og private, der bevæger sig fra netværk til netværk. En alternativ løsning er at bruge en webbaseret mailtjeneste, men så ryger identiteten, når den faste mailadresse erstattes med en hotmail- eller gmail-adresse.
Brugerne hos danske SMTP.dk skal kun konfigurere mailprogrammet én gang til tjenestens indstillinger og kan herefter benytte den overalt i verden.
»Ved at koble sig op på SMTP.dk slipper folk for at sidde og bakse med indstillingerne i deres Outlook, hver gang de kommer til et nyt netværk. De undgår ligeledes at kompromittere deres professionelle identitet ved at skulle sende mails unbranded gennem en webmail, som fx Hotmail, gmail eller Yahoo,« siger stifter af SMTP.dk, Hans Jul Larsen.
Systemet består af en udgående e-mailserver, som virker på alle netværk. Som bruger får man én enkelt smtp-opsætning og et personligt login.
»Mange internetudbydere har lukket deres adgang for brugere, der ikke er kunde hos dem, for bl.a. at forhindre spam. Det betyder, at man kan blive forhindret i at sende mails. Ved at bruge en SMTP.dk konto undgår man fuldstændig det problem,« siger Hans Jul Larsen.
Han fortæller at der er planer om at lancere en engelsksproget version af tjenesten i næste måned. Brugerne kan vælge mellem en række forskellige abonnementer, hvor det mindste koster 299 kroner om året.