Tele Danmark dropper opkaldsafgift

Det skal ikke længere koste noget at ringe forgæves hos det tidligere telemonopol, der vender rundt på en tallerken i spørgsmålet om opkaldsafgift

Indhold

Af Magnus Bredsdorff, Computerworld


6. august 1999: Henning Dyremoses politiske fortid fornægter sig ikke i det nye job som chef for Tele Danmark. Han lever i højeste grad efter det politiske princip fra den tidligere statsminister Jens Otto Krag, der sagde de berømmelige ord om, at "man har et standpunkt, til man tager et nyt".
Så sent som i vinter forsvarede Henning Dyremose i et læserbrev i Computerworld med næb og klør, at Tele Danmark tager 12,5 øre i opkaldsafgift, uanset om kunden får forbindelse med modtageren eller ej.
Dengang fremdrog han "den opdragende effekt" af opkaldsafgiften. Den forhindrer, argumenterede han, kunderne i at sætte telefaxer og andre apparater op til hele tiden at forsøge at kalde op til samme nummer og dermed bruge kapacitet på telefoncentralerne.

Kapaciteten på centralerne er dog ikke et større problem, end Henning Dyremose nu kan afsløre, at Tele Danmark fra årsskiftet vil afskaffe afgiften for forgæves opkald. Det har selskabet indstillet til Telestyrelsen, som skal tage stilling til Tele Danmarks priser for næste år til september.
Henning Dyremose vender efter eget udsagn rundt på tallerknen efter pres fra kunderne. Rigtigt er det i hvert fald, at eksempelvis Forbrugerrådet gang på gang har kritiseret afgiften, mens Telestyrelsen ikke har noget imod den.
- Vores kunder ønsker, at ubesvarede opkald skal være gratis. Tele Danmark er en markedsorienteret virksomhed. Vi lytter til vores kunder, og så vidt muligt søger vi at opfylde deres ønsker, siger Henning Dyremose.

Tele Danmark er tvunget til at sænke de samlede telepriser med 5,6 procent næste år, og fjernelsen af opkaldsafgiften er en del af den sænkning. Det skal fortsat koste 12,5 øre i opkaldsafgift, når man får forbindelse med modtageren. Der er desuden mobilselskaber, som stadig kræver 25 øre i opkaldsafgift fra mobiltelefoner - også for forgæves opkald. Derimod tager Tele Danmarks konkurrenter på fastnettet sig som hovedregel ikke betalt for forgæves opkald.


Læs Henning Dyremoses læserbrev fra Computerworld den 8. januar.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere