Nielsen//NetRatings fortæller at 265.000 personer besøgte en dansk Internet-butik i julemåneden december. Det er 18 pct. af de aktivt surfende, ifølge analysefirmaet, og tallet repræsenterer en kraftig vækst. Det er især domæner som fdb.dk, br-leg.dk og haburi.com, der har oplevet en stor stigning i antallet af besøgende.
Der hersker dog store aldersforskelle hos de forskellige sites. Hos haburi er det personer imellem 25-49 år, BR-leg besøges af børn og deres forældre, hos FDB er det personer over 35 år, mens det hos QXL er mænd i alderen 12-34 år, fortæller Nielsen//NetRatings.
"Relevant indhold er afgørende for at have succes med e-handel. Dette skal kombineres med markedsførings-aktiviteter, som trækker besøgende til domænet. Her findes flere alternativer: haburi benytter e-mail og "word-of-mouth", FDB og BR-leg benytter deres butikker og tilbudsaviser, mens QXL har et tæt samarbejde med Jubii.dk," siger salgs- og marketingdirektør Simon Svegaard, ACNielsen eRatings.com.
Målingen viser også at TV-sites har oplevet en stor fremgang i december måned. TV2 kunne registrere 100.000 flere besøgende i forhold til november, hvilket ikke mindst skyldes Pyrus-julekalenderen.