Filmselskaber straffer spilproducenter

Warner Brothers er så trætte af dårlige spilproduktioner baseret på filmgigantens storfilm, at de vil til at opkræve ekstra licenser, hvis ikke spillene lever op til Hollywood-filmenes kvalitet.

Fremover får anmeldelser af spil baseret på storfilm fra Warner Brothers ekstra stor betydning for spilproducenterne. Dårlige anmeldelser kommer til at koste spilfirmaerne ekstra i licens.

»Spilindustrien har haft lang tid til at udnytte filmstudierne, og er sluppet godt fra at producere spil af dårlig kvalitet. Men den går ikke længere,« siger Jason Hall, Warners Brothers.

Problemet er ifølge Hall, at hvis spilproducenter opnår licens på Warner Brothers film, og derefter udvikler et produkt i lav kvalitet, vil det på sigt føre til, at filmspil får et dårlig omdømme blandt spillere.

Halls strategi bliver at tage udgangspunkt i store anmeldersites som GameRankings.com, Metacritic.com og GameStats.com. Her tildeler anmelderne spillene points. Halls krav er, at spillene skal opnå en rating på mindst 70 procent - ellers falder hammeren i form af krav om betaling af højere licenser.

Ikke overraskende møder Halls forslag kritik fra spilindustrien.

»Vi solgte fire millioner kopier af Enter The Matrix. Det er 250 millioner dollars på verdensbasis, og svarer til de store filmproduktioner. Og så vil Warner Brothers straffe os for ikke at nå op på 70 procent. Er det en vittighed,« siger Bruno Bonnell, Atari.

Spillet Enter The Matrix opnåede en rating på 66,9 procent.

En anden repræsentant for spilindustrien tvivler på, om det får den ønskede effekt, og påpeger, at ingen spilproducent går i gang med en spilproduktion med intention om at lave et dårligt spil.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S