Reklame spiller på frygt for mobilvirus

En konkurrence, der promoverer den sidste version af computerspillet Resident Evil, spiller på frygten for mobilvirus. Det vækker skarp kritik.

Antivirusselskabet Sophos har modtaget flere henvendelser fra kunder, som har modtaget uønskede sms'er med besked om, at de er inficerede med virussen T-Virus.

Nærmere undersøgelser viser, at sms'erne sendes fra internetsiden t-virus.co.uk. Et eksempel på en af de uønskede sms'er kan se sådan ud:

»Outbreak: I'm infecting you with t-virus, my code is ******. Forward this to 60022 to get your own code and chance to win prizes. More at t-virus.co.uk.«

Det viser sig, at sms-beskederne er led i en kampagne, som skal skabe opmærksomhed om computerspillet Resident Evil: Outbreak.

Spilselskabet CE Europe tilbyder computerspillere mulighed for at vinde spillet ved at deltage i en konkurrence, der går ud på at sende så mange sms'er som muligt til venner og bekendte, der får besked om, at de er inficeret med virus.

Ikke overraskende møder kampagnen skarp kritik fra Sophos, der mener, at kampagnen spiller på folks frygt for mobilvirus,og skaber uhensigtsmæssig usikkerhed blandt mobilbrugerne.

Graham Cluley senioranalytiker hos Sophos understreger, at sms-beskederne ikke indeholder virus i sig selv, men at kampagnen er yderst uheldig, fordi mange tror, at de er inficerede med virus, når de modtager sms-beskeden.

»Denne marketingkampagne er meget uigennemtænkt, især fordi der generelt er stor interesse for truslen fra mobilvira,« meddeler Graham Cluley.

Endvidere kritiserer han en pressemeddelelse fra CE Europe, hvor det hævdes, at udbruddet er totalt ude af kontrol.

CE Europe beskriver derimod kampagnen som en succes med 1.400 registrerede deltagere i løbet af kampagnens seks første dage. Selskabet afviser, at kampagnen har til hensigt at skabe panik.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse