I sidste uge konstaterede Forbrugerombudsmanden at de fleste danske netauktioner har problemer med at overholde reglerne om fortrydelsesret. Det fik Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) til at kritisere Forbrugerombudsmandens tolkning af formidlingsbegrebet. Men auktionsfirmaet Giv1bud.dk stiller sig uforstående overfor meldingen fra FDIH.
Giv1bud.dk tilbyder allerede sine kunder 14-dages fortrydelsesret og ser derfor Forbrugerombudsmandens udmelding som en blåstempling af sin egen forretnings-praksis.
»Forbrugerombudsmandens undersøgelse viste, at vi overholder lovgivningen. Fortrydelsesretten er et afgørende tryghedsparameter, når danskerne handler over nettet, og derfor forstår vi ikke FDIH's udmelding,« siger Karsten Hansen-Nord, direktør for Giv1bud.dk.
Han undrer sig også over, at Forbrugerombudsmanden bevidst har valgt ikke at nævne navnene på auktionshusene i sin rapport. Det fremgår dermed ikke af rapporten, at Giv1bud.dk er blandt dem som giver kunderne 14 dage til at fortryde.
»I sin iver efter at beskytte virksomhedernes identitet, gør Forbruger-ombudsmanden reelt forbrugerne en bjørne-tjeneste. Samtidig er han medvirkende til også at ramme de firmaer, som reelt overholder loven,« siger Karsten Hansen-Nord.
Giv1bud.dk adskiller sig dog fra de fleste danske netauktioner ved at udbyde restpartier fra kommercielle leverandører til salg på nettet. Det er således ikke private sælgere, der sætter genstande til salg hos auktionstjenesten.
FDIH's kritik af Forbrugerombudsmandens tolkning af reglerne fokuserer netop på, hvorvidt der skal være fortrydelsesret når private handler med private.
»Forbrugerombudsmanden syn på, hvordan handel på internettet skal opfattes, kan være med til at bremse den hastige udvikling indenfor netauktioner, som er et af internettets mest interessante bud på en ny og effektiv form for handel. Vi opfordrer til at få formidlerbegrebet præciseret via lovgivningen,« konstaterer direktør Morten Kamper fra FDIH.
Ideen om, at private der sælger gennem netauktioner skal give fortrydelsesret, som om det var en butik eller en virksomhed, vækker også undren hos den største danske netauktuon QXL, der netop formidler handel mellem private.
»Det eneste vi gør med vores side, er at stille en automatisk facilitet til rådighed for vores brugere, så de kan handle med hinanden. Vi har intet at gøre med den enkelte handel. Vi deltager ikke aktivt. Reglerne om fortrydelsesret er ikke beregnet på at dække handler mellem private - med mindre en erhvervsdrivende har været inde som aktivt mellemled i handelen, og det er QXL ikke,« siger direktør Jacob Nørlem Masters fra QXL.