Artikel top billede

FOIF-formand: Forbrugerklagenævnet leger med retssikkerheden

Rasende over, at Forbrugerklagenævnet rent administrativt fordobler firmaers gebyrer. Det er urimeligt, siger FOIF-formand Morten Duch.

Hvis en it-butik taber en sag i Forbrugerklagenævnet, stiger gebyret for eftertiden fra 4200 til 8300 kroner, mens det kun koster 160 kroner for en forbruger at klage til nævnet.

»Seriøse virksomheders retssikkerhed bliver sat over styr. Gebyret for at tabe en sag bliver så højt, at virksomhederne ikke tør løbe den økonomiske risiko ved at få prøvet en sag i nævnet,« siger Lone Rasmussen, forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv.

Også hos de danske online-itforhandleres forening FOIF, er der vrede over, at Forbrugerklagenævnet sådan uden videre fordobler gebyret.

»Det er urimeligt. Jeg har svært ved at forstå, hvad grundlaget skal være for at fordoble det,« siger FOIF-formand Morten Duch.

Han påpeger, at for mange - især små forhandlere - vil det blive et økonomisk spørgsmål, om man vil forsvare sine rettigheder.



Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere