Virtuelle verdener er en milliard-forretning

I USA og Europa har omsætningen med virtuelle verdener som Second Life og World of Warcraft allerede rundet en milliard dollar.

Millioner af internet-brugere er flyttet ind i virtuelle verdener som Second Life og World of Warcraft og den samlede årlige omsætning har allerede rundet en milliard dollar eller 5,6 milliarder kroner alene i USA og Europa. Det skriver analysefirmaet Screen Digest i en ny rapport, melder BBC.

Analytikerne forventer at omsætningen med salget af abonnementer til online-verdener vil stige til 1,5 milliarder dollar i 2011. Og så er den livlige handel med ejendomme og byggegrunde i verdener som Second Life ikke engang regnet med.

Væksten er dog stadig beskeden i forhold til eksempelvis video-on-demand, der ventes at ramme en omsætning på 11,4 milliarder dollar i 2011.

World of Warcraft er stadig langt det største MMOG (Massively Multiplayer Online Game) med otte millioner betalende abonnenter, heraf tre millioner i USA og Europa, og en markedsandel på mere end 50 procent.

De fem største MMOG'er er World of Warcraft, RuneScape, Final Fantasy Online, Everquest og City of Heroes.

I kølvandet på de store spil er der opstået helt nye genrer af online-verdener, hvor man f.eks. skal opfostre et virtuelt dyr eller deltage i sportsturneringer.

ScreenDigest forudsiger, at de store medieselskaber vil bevæge sig ind på dette marked og bygge nye online-verdener som f.eks. er baseret på kendte film- eller tv-serier.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere