Millioner af internet-brugere er flyttet ind i virtuelle verdener som Second Life og World of Warcraft og den samlede årlige omsætning har allerede rundet en milliard dollar eller 5,6 milliarder kroner alene i USA og Europa. Det skriver analysefirmaet Screen Digest i en ny rapport, melder BBC.
Analytikerne forventer at omsætningen med salget af abonnementer til online-verdener vil stige til 1,5 milliarder dollar i 2011. Og så er den livlige handel med ejendomme og byggegrunde i verdener som Second Life ikke engang regnet med.
Væksten er dog stadig beskeden i forhold til eksempelvis video-on-demand, der ventes at ramme en omsætning på 11,4 milliarder dollar i 2011.
World of Warcraft er stadig langt det største MMOG (Massively Multiplayer Online Game) med otte millioner betalende abonnenter, heraf tre millioner i USA og Europa, og en markedsandel på mere end 50 procent.
De fem største MMOG'er er World of Warcraft, RuneScape, Final Fantasy Online, Everquest og City of Heroes.
I kølvandet på de store spil er der opstået helt nye genrer af online-verdener, hvor man f.eks. skal opfostre et virtuelt dyr eller deltage i sportsturneringer.
ScreenDigest forudsiger, at de store medieselskaber vil bevæge sig ind på dette marked og bygge nye online-verdener som f.eks. er baseret på kendte film- eller tv-serier.