Det fremtidige billetsystem til hele landet er nu aktivt i København.
Indbyggere i andre dele af Sjælland har indtil videre ageret prøvekaniner. I dag blev der første gang givet grønt lys i Hovedstadsområdet til det mildt sagt kontroversielle rejsekort-system, der i flere omgang er blevet forsinket og har været tæt på at blive droppet. Seneste har kritikken lydt, at rejsekortet mangler at tage højde for gruppen af pendlere.
Da der i dag blev tændt for de karakteristiske blå standere i København, var det dog kun i et meget begrænset test-niveau. I prøvedrift på fire stationer og to buslinjer. Der kan ikke rejses med S-tog, Metro eller Kystbanen.
Nu kan der trådløst tjekkes ind og ud i Valby, på Hovedbanegården, Nørreport og Østerport. Og i buserne på linjerne 3A og 250S.
Rejsekort-rejsende skal dog stadig have papirbillet eller sms-billetter med, hvis deres endestop er uden for testzonen.
Men det er godt, at der kommer gang i testfasen, selv om den er begrænset.
"Det er vores erfaringer, at det er en stor omvæltning for kunderne, så derfor er det vigtigt, at vi kommer godt i gang med at bruge kortet," siger DSB's administrerende direktør Bjørn Wahlsten til DR.
Han opfordrer dog kunderne til at vente med at tage det endelige skridt over til rejsekortet til november, når et begrænset antal brugere kan bruge kortet i hele hovedstadsområdet. Først i 2012 bliver rejsekortet officielt slubbet løs i hele hovedstaden.
I den første testfase i Vest- og Sydsjælland har 30.000 erhvervet sig et rejsekort.
Rejsekortet har af flere årsager haft svært ved at opfylde de oprindelige målsætninger for rejsekortet. Det kan få betydning det endelige regnestykke. En rapport fra Rigsrevisionen tidligere i år gjorde det klart, at ganske små ændringer i udrulningen af rejsekortet kan have store økonomiske konsekvenser.