Artikel top billede

Sådan får du små udviklingsopgaver løst for en slik

FIRMA-IT: Mindre danske firmaer kan problemfrit hente billig og hurtig it-hjælp i udlandet, fortæller webshop. Læs butikkens oplevelser med microoutsourcing her.

Webshoppen Billigepokaler.dk har base i Randers, men da der sidste gang skulle laves ændringer i webshoppen, foregik det i Pakistan.

Til stor tilfredshed hos onlineansvarlig Dennis Kjærgaard, der ikke er sen til at anbefale andre at prøve kræfter med micro-outsourcing.

”Vi gik over til en Magento-løsning (udbredt webshopløsning, red.) for to år siden. Den fik vi udviklet her i Danmark, fordi jeg dengang ikke turde outsource. Men hvis man så efterfølgende skal have lavet nogle ændringer, så kan selv småændringer blive dyrt for en webshop af vores størrelse, hvis man kontakter et dansk bureau, der skal have 600 kroner i timen,” siger Dennis Kjærgaard.

Til sammenligning fik den randrusianske webshop lavet sine 17 tekniske ændringer i webshoppen for 328 dollar (1.600 kroner) af Mohammad i Pakistan. Et eksempel på opgaverne var for eksempel ændrede standardbeskeder på de automatiske fakturaer og grafiske ændringer i templates.


Vælg ikke den billigste

Dennis Kjærgaard har ikke selv været på jagt efter sin nye pakistanske ”kollega” i hjemlandet. Han har brugt Elance.com, der er en af flere portaler, som gør det nemt at finde kompetente folk over hele kloden. Et andet alternativ er oDesk.com.

Lignende tanker ligger bag konceptet Crowdspring, hvor man kan købe grafiske opgave eller på Amazons Mechanical Turk, hvor man billigt kan få andre til at lave sine simple, tidskrævende opgaver. 

Dennis Kjærgaard har også gode erfaringer med hjemmesiden Onlinejobs.ph, der udelukkende formidler billig web-assistance fra Filippinerne.

Portalerne tager pinen ud af at sortere snot fra skidt og er et god kvalitetsfilter.

”Mohammed var ikke den billigste til vores opgave, men jeg mente, at han var den rette til opgaven. Der er nogle, der er helt vildt billige, og nogle er helt vildt dyre. Dem vælger jeg fra og kigger udelukkende i mellemniveauet. Så kigger jeg på deres kernekompetencer, og hvor meget erfaring de har,” siger Dennis Kjærgaard.

Men hvordan sikrer man, at de har de kompetencer, de påstår at have?

”Hos Elance fungerer det på den måde, at de mest seriøse freelancere tager test og bliver bedømt. For eksempel kunne jeg se, at min udvikler lå i top30-procent af folk med ekspertise i Magento,” forklarer Dennis Kjærgaard.

Andre tryghedsskabende elementer ved Elance er muligheden for et lukket samarbejdsrum på nettet, registrering af udviklerens tidsforbrug og muligheden for at indbetale lønninger, som først bliver udbetalt, når opgaven er udført tilfredsstillende.

Men har du slet ikke nogle skrupler over at give en helt fremmed person adgang til dine systemer og kode?

”Nej, jeg ved godt, at der er mange, der er usikre ved at overlade det til andre. Min erfaring er, at hvis man laver sit forarbejde godt og beskriver opgaven så præcis som muligt, så får man også det bedste resultat. Det handler om at være sikker på, at de forstår opgaven. Der vil altid være en risiko, men så længe man bruger et anerkendt sted, som mange andre bruger, så kan man næsten ikke gardere sig mere,” siger webshopekeren.

Er der noget, du aldrig ville outsource?

”Det er en vurderingssag. Man giver jo administrationsadgang. Men det er ikke noget, jeg har bekymret mig om. Måske hvis der er tale om meget følsomme data,” siger Dennis Kjærgaard, der dog har sikret sig ved at sørge for backup før opgaven blev udført og ved at oprette en midlertidig administrationskonto, som nu er nedlagt, til sin pakistanske lejesvend.
 

Hvad skal jeg holde øje med?

Den gode oplevelse med pakistansk micro-outsourcing blev kun ødelagt af, at opgaven ikke blev færdig til tiden.

"Han blev ikke færdig til tiden, fordi han skulle lave nogle ting om, men han har hele tiden holdt kommunikationen, og alt det, han har lavet, er lavet ordentlig," siger Dennis Kjærgaard, der opfordrer andre iværksættere og andre smågesjæfter på nettet at kigge uden for grænserne.

"Jeg har selv prøvet at slå et slag for, at folk skal komme i gang. Det er mest fordi, jeg synes, at der sidder så mange, der brænder inde med ting, de ikke selv har tid til. Gode ting som aldrig bliver til noget. På den her måde kan man blive en ekstra time på arbejde og købe sig fem timers hjælp i udlandet til at få tingene gjort," siger Dennis Kjærgaard, der opfordrer sin konkurrenter og kollegaer til at se på, om der er opgaver i deres firma, som der enten bliver brugt for meget tid på, eller som de betaler for meget for at få lavet i øjeblikket.

Er det simpelthen urentabelt at søge hjælp i Danmark?

"Nej, kvaliteten er nok generelt højere i Danmark. Og man kan også finde mange eksperter i Danmark, der med sikkerhed vil kunne lave noget arbejde for os, som kunne skabe noget forretning, men det skal stadig betales, og der vurderer jeg bare, at de er for dyre for os i forhold til det niveau, vi er på lige nu".


En god forretningsmulighed - men hold øjnene åbne

Selv om outsourcingen af småarbejde ofte flytter arbejde ud af Danmark, så har interesseorganisationen Dansk IT også fået øjnene op for de nye modeller. Primært fordi det også kan skabe dansk omsætning.

"Vi er kommet til et sted, hvor teknologien åbner op for en masse nye muligheder, og at vi gør op med den traditionelle måde at tænke arbejdspladser på. Enhver kan efterhånden bliver sin egen virksomhed og sælge sine tjenester til dem, der nu har brug for dem," siger Anders Sparre, der er afdelingschef i Dansk IT.

Han er med til Dansk ITs initiativ Danmark 3.0, der blandt andet skal finde nye muligheder i en digital verden. Og i den kontekst kunne det lige så godt være danskere, der slog sig ned som selvstændige leverandører af grafisk arbejde eller tekstopgaver og fik hele verden som kundegrundlag.

Men ofte vil der være tale om danske virksomheder, der sender deres opgaver uden for landets grænser. Hos Dansk IT giver man grønt lys, så længe firmaerne tager deres forbeholdsregler.

"Om vi kan anbefale det? Som udgangspunkt ja. Selvfølgelig skal man sørge for, at man har en forsyningsikkerhed, og at man har mulighed for at holde sine penge tilbage, hvis man ikke er tilfreds med produktet. Sådan nogle grundlæggende ting skal man have i orden. Det er jo de samme formalier man skal have styr på, hvis man ansætter - eller selv bliver ansat - på normale vilkår, eller hvis der var tale om en aftale med en underleverandør. Man skal også overveje ting omkring rettigheder til de produkter, der bliver fremstillet.," siger Anders Sparre.

"Men alle de ting anser jeg ikke at være væsentlig forskellige fra den verden, vi kommer fra i dag. Der er også flere af portaler, der udbyder den slags tjenester, som tilbyder nogle standardkontrakter, men der skal man som dansk virksomhed være opmærksom på, at der ofte er tale om amerikanske kontrakter, så man skal være sikker på, at det passer til den måde man driver forretning på i Danmark," siger afdelingschef Anders Sparre

Dansk IT og Danmark 3.0 tilbyder i løbet af efteråret en række debatmøder bl.a. om nye forretnings- og økonomimodeller i "d-land".


FIRMA-IT er en ny sektion i ComON, som ser på praktiske løsninger, case-storys og nye it-anvendelser blandt små og mellemstore virksomheder. Redaktionen modtager gerne tips og opfordringer til at dække interessante virksomheder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CISO 2021

I både offentlige og private organisationer er der behov for at uddanne, rekruttere og fastholde de bedste it-sikkerhedsfolk, fordi sikkerhedsudfordringerne konstant forandres. Derfor sætter vi fokus på best practice inden for it-sikkerhed, og vi vil samtidig fremhæve de personer i Danmark, der gør et ekstra stykke arbejde for at styrke den digitale sikkerhed. Vi hylder derfor årets CISO 2021 på denne konference.

05. oktober 2021 | Læs mere


Dynamics Excellence Day 2021 - indblik, best practice og øget værdi

Med Microsoft Dynamics 365 er Microsoft rykket mod skyen og har fuld integration til både Dynamics, CRM, Office 365, Power BI og Cortana. Det giver utrolig mange muligheder, hvis du griber det rigtigt an. Vi sætter fokus på værdiskabelse og forbedring for både nuværende og nye Dynamics-brugere.

07. oktober 2021 | Læs mere


CISO Trends 2021: Sikkerhed, trusler og strategi

Vi kan ikke komme uden om, at CISO'ens rolle bliver mere og mere markant i de fleste organisationer grundet det evigt omskftelige trusselsbillede. It-sikkerhed er forlængst blevet en forretningskritisk disciplin, hvor dele af og hele organisationer kan blive lagt ned af at enkelt angreb. Derfor ser vi nærmere på det overordnede trusselsbillede, og hvordan CISO'erne konstant skal være på vagt over for nye trusler.

12. oktober 2021 | Læs mere