Sådan får du små udviklingsopgaver løst for en slik

FIRMA-IT: Mindre danske firmaer kan problemfrit hente billig og hurtig it-hjælp i udlandet, fortæller webshop. Læs butikkens oplevelser med microoutsourcing her.

Artikel top billede

Webshoppen Billigepokaler.dk har base i Randers, men da der sidste gang skulle laves ændringer i webshoppen, foregik det i Pakistan.

Til stor tilfredshed hos onlineansvarlig Dennis Kjærgaard, der ikke er sen til at anbefale andre at prøve kræfter med micro-outsourcing.

”Vi gik over til en Magento-løsning (udbredt webshopløsning, red.) for to år siden. Den fik vi udviklet her i Danmark, fordi jeg dengang ikke turde outsource. Men hvis man så efterfølgende skal have lavet nogle ændringer, så kan selv småændringer blive dyrt for en webshop af vores størrelse, hvis man kontakter et dansk bureau, der skal have 600 kroner i timen,” siger Dennis Kjærgaard.

Til sammenligning fik den randrusianske webshop lavet sine 17 tekniske ændringer i webshoppen for 328 dollar (1.600 kroner) af Mohammad i Pakistan. Et eksempel på opgaverne var for eksempel ændrede standardbeskeder på de automatiske fakturaer og grafiske ændringer i templates.


Vælg ikke den billigste

Dennis Kjærgaard har ikke selv været på jagt efter sin nye pakistanske ”kollega” i hjemlandet. Han har brugt Elance.com, der er en af flere portaler, som gør det nemt at finde kompetente folk over hele kloden. Et andet alternativ er oDesk.com.

Lignende tanker ligger bag konceptet Crowdspring, hvor man kan købe grafiske opgave eller på Amazons Mechanical Turk, hvor man billigt kan få andre til at lave sine simple, tidskrævende opgaver. 

Dennis Kjærgaard har også gode erfaringer med hjemmesiden Onlinejobs.ph, der udelukkende formidler billig web-assistance fra Filippinerne.

Portalerne tager pinen ud af at sortere snot fra skidt og er et god kvalitetsfilter.

”Mohammed var ikke den billigste til vores opgave, men jeg mente, at han var den rette til opgaven. Der er nogle, der er helt vildt billige, og nogle er helt vildt dyre. Dem vælger jeg fra og kigger udelukkende i mellemniveauet. Så kigger jeg på deres kernekompetencer, og hvor meget erfaring de har,” siger Dennis Kjærgaard.

Men hvordan sikrer man, at de har de kompetencer, de påstår at have?

”Hos Elance fungerer det på den måde, at de mest seriøse freelancere tager test og bliver bedømt. For eksempel kunne jeg se, at min udvikler lå i top30-procent af folk med ekspertise i Magento,” forklarer Dennis Kjærgaard.

Andre tryghedsskabende elementer ved Elance er muligheden for et lukket samarbejdsrum på nettet, registrering af udviklerens tidsforbrug og muligheden for at indbetale lønninger, som først bliver udbetalt, når opgaven er udført tilfredsstillende.

Men har du slet ikke nogle skrupler over at give en helt fremmed person adgang til dine systemer og kode?

”Nej, jeg ved godt, at der er mange, der er usikre ved at overlade det til andre. Min erfaring er, at hvis man laver sit forarbejde godt og beskriver opgaven så præcis som muligt, så får man også det bedste resultat. Det handler om at være sikker på, at de forstår opgaven. Der vil altid være en risiko, men så længe man bruger et anerkendt sted, som mange andre bruger, så kan man næsten ikke gardere sig mere,” siger webshopekeren.

Er der noget, du aldrig ville outsource?

”Det er en vurderingssag. Man giver jo administrationsadgang. Men det er ikke noget, jeg har bekymret mig om. Måske hvis der er tale om meget følsomme data,” siger Dennis Kjærgaard, der dog har sikret sig ved at sørge for backup før opgaven blev udført og ved at oprette en midlertidig administrationskonto, som nu er nedlagt, til sin pakistanske lejesvend.
 

Hvad skal jeg holde øje med?

Den gode oplevelse med pakistansk micro-outsourcing blev kun ødelagt af, at opgaven ikke blev færdig til tiden.

"Han blev ikke færdig til tiden, fordi han skulle lave nogle ting om, men han har hele tiden holdt kommunikationen, og alt det, han har lavet, er lavet ordentlig," siger Dennis Kjærgaard, der opfordrer andre iværksættere og andre smågesjæfter på nettet at kigge uden for grænserne.

"Jeg har selv prøvet at slå et slag for, at folk skal komme i gang. Det er mest fordi, jeg synes, at der sidder så mange, der brænder inde med ting, de ikke selv har tid til. Gode ting som aldrig bliver til noget. På den her måde kan man blive en ekstra time på arbejde og købe sig fem timers hjælp i udlandet til at få tingene gjort," siger Dennis Kjærgaard, der opfordrer sin konkurrenter og kollegaer til at se på, om der er opgaver i deres firma, som der enten bliver brugt for meget tid på, eller som de betaler for meget for at få lavet i øjeblikket.

Er det simpelthen urentabelt at søge hjælp i Danmark?

"Nej, kvaliteten er nok generelt højere i Danmark. Og man kan også finde mange eksperter i Danmark, der med sikkerhed vil kunne lave noget arbejde for os, som kunne skabe noget forretning, men det skal stadig betales, og der vurderer jeg bare, at de er for dyre for os i forhold til det niveau, vi er på lige nu".


En god forretningsmulighed - men hold øjnene åbne

Selv om outsourcingen af småarbejde ofte flytter arbejde ud af Danmark, så har interesseorganisationen Dansk IT også fået øjnene op for de nye modeller. Primært fordi det også kan skabe dansk omsætning.

"Vi er kommet til et sted, hvor teknologien åbner op for en masse nye muligheder, og at vi gør op med den traditionelle måde at tænke arbejdspladser på. Enhver kan efterhånden bliver sin egen virksomhed og sælge sine tjenester til dem, der nu har brug for dem," siger Anders Sparre, der er afdelingschef i Dansk IT.

Han er med til Dansk ITs initiativ Danmark 3.0, der blandt andet skal finde nye muligheder i en digital verden. Og i den kontekst kunne det lige så godt være danskere, der slog sig ned som selvstændige leverandører af grafisk arbejde eller tekstopgaver og fik hele verden som kundegrundlag.

Men ofte vil der være tale om danske virksomheder, der sender deres opgaver uden for landets grænser. Hos Dansk IT giver man grønt lys, så længe firmaerne tager deres forbeholdsregler.

"Om vi kan anbefale det? Som udgangspunkt ja. Selvfølgelig skal man sørge for, at man har en forsyningsikkerhed, og at man har mulighed for at holde sine penge tilbage, hvis man ikke er tilfreds med produktet. Sådan nogle grundlæggende ting skal man have i orden. Det er jo de samme formalier man skal have styr på, hvis man ansætter - eller selv bliver ansat - på normale vilkår, eller hvis der var tale om en aftale med en underleverandør. Man skal også overveje ting omkring rettigheder til de produkter, der bliver fremstillet.," siger Anders Sparre.

"Men alle de ting anser jeg ikke at være væsentlig forskellige fra den verden, vi kommer fra i dag. Der er også flere af portaler, der udbyder den slags tjenester, som tilbyder nogle standardkontrakter, men der skal man som dansk virksomhed være opmærksom på, at der ofte er tale om amerikanske kontrakter, så man skal være sikker på, at det passer til den måde man driver forretning på i Danmark," siger afdelingschef Anders Sparre

Dansk IT og Danmark 3.0 tilbyder i løbet af efteråret en række debatmøder bl.a. om nye forretnings- og økonomimodeller i "d-land".


FIRMA-IT er en ny sektion i ComON, som ser på praktiske løsninger, case-storys og nye it-anvendelser blandt små og mellemstore virksomheder. Redaktionen modtager gerne tips og opfordringer til at dække interessante virksomheder.

Læses lige nu

    KMD A/S

    BI Enterprise Architect

    Nordjylland

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Midtjylland

    Styrelsen For It og Læring

    Teknisk medarbejder til it-styring og studieproduktion

    Københavnsområdet

    Danmarks Lærerforening

    Danmarks Lærerforening søger en IT-projektleder

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S