iPad-shoppere er gode kunder i netbutikker

Hvis kunden kommer fra en tavle-pc, er han typisk mere villig til at slippe slanter. Men der er forskel på brancher, siger danske e-købmænd.

Artikel top billede

Foto: _Dinkel_ Flickr: http://www.flickr.com/photos/ameriswede/2500097744/

Hvis en kunde besøger en webshop fra en tavle-pc, så kan e-købmanden godt begynde at gnide sig i hænderne.
Analyser fra Forrester Research i USA viser, at den såkaldte conversionrate ofte er højere end på normale besøg fra for eksempel en bærbar computer.
Konkret betyder det, at mellem fire til fem procent af besøg fra mobile enheder som iPad ender med at blive et salg. Det gennemsnitlige forhold er ifølge Forrester tre procent, skriver Wall Street Journal.

Samme analyse viser også, at iPad-shopperne ofte lægger ordrer for flere penge end andre kunder. Nogle gange op til 20 procent mere.

Smarte piger er vilde med iPad

Selv om iPad-shoppere stadig er en lille del af de samlede nethandlende, så er tendensen med deres løstsiddende tegnebøger også bemærket i Danmark.

"Ud af de mobile besøg, som efterhånden er rigtig høj, der er der ikke nogen tvivl om, at iPad'en har en meget højere konverteringsrate end de andre," siger direktør Nicolai Kærgaard fra SmartGuy, der også driver Smartgirl.dk.

10 procent af trafikken hos den netbaserede tøjhandler i Jyderup kommer fra mobile apparater. Det er en stigning på henved 250 procent i forhold til de forrige år.

Det har også fået SmartGirl-udviklerne til at optimere weddesignet, så alle funktioner fungerer på Apples berøringsfølsomme computer. Blandt andet videopræsentation af tøjet, som man kan se på denne side.

"Det giver en meget god shopping-effekt, hvor man kan sidde i sofaen og hygge sig. Og jeg tror, at det er med til at give den en højere konverteringsrate," siger direktør Nicolai Kærgaard til ComON.

Det kom an på branchen

Morten Vadskær, forfatter til bogen Konverteringskarma, kan også nikke genkendende til, at der er noget om snakken.

Han plejer at bryste sig med en høj konverteringsrate på ni procent for sin shop Kondomaten.dk. I sensommeren har konverteringsraten været over 12 procent for besøg via iPads.
De købelystne kunder viser sig også i tallene for hans anden butik Faktorfobi.dk, hvor konverteringsraten på normalt 2,9 procent også ligger højere - på 3,8 procent.

"Så begge steder er der en mærkbar forskel".

Men iPad'en er ikke en ubetinget pengemaskine.

"Jeg har også kigget i tallene på de andre butikker, jeg har hjulpet, og der er det ikke tilfældet, at iPad gør sig bedre end andre. På trods af at flere af dem faktisk tilhører mommy-segmentet, altså kvinder på barsel," siger Morten Vadskær med henvisning til den ellers typisk købestærke og lystne målgruppe.

Han påpeger dog, at konversionsraten i de tilfælde kan være påvirket af, at de købsvillige besøgende på iPads og andre tavle-pc'er får deres oplevelse bremset af teknikken. Altså dropdown-menuer eller Flash, der fungerer anderledes eller slet ikke på tavlerne.

Men måske er det ikke alle brancher, der sultent skal glæde sig til, tavle-pc'er får en større klump af markedet. I øjeblikket er det primært indkøb af tøj og andre varer til privat forbrug, det rykker på iPads.

Hos it-forhandleren Proshop kan man ikke se en højere købsvilje ellers større ordre i kroner og ører hos iPad-besøgende. Tværtimod.

"Konverteringsgraden på tablets er kun på godt ¼ af gennemsnittet for sitet," siger Poul Thyregod, direktør for Proshop.

"Antallet af besøg fra tablets er ellers tredoblet siden januar, og de udgør cirka tre procent af de besøgende."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S