Preben Mejer: Et fornuftigt træk af HP

Den danske it-branche kommer ikke til at mærke det store ved HPs strategiske ændringer. I hvert fald ikke på kort sigt, spår tidligere Danadata-direktør, fremtidsforskeren Preben Mejer fra Innovation Lab.

Artikel top billede

HPs udmelding om at droppe pc-divisionen er blevet mødt med stor interesse af Preben Mejer, der er bestyrelsesformand for Innovation Lab og har en fortid som stifter af forhandleren Danadata og udviklingsdirektør i TDC.

»Det er både stort og opsigtsvækkende og et udtryk for den strukturændring, der finder sted i branchen, hvor det er svært at tjene penge på forbrugerelektronik,« lyder det fra Preben Mejer, som kalder HPs træk for fornuftigt.

»HP er i virkeligheden et højteknologifirma, og det kræver en anden profil at sælge forbrugerelektronik. Det er meget mere aggressivt og omkostningsfokuseret. Det er en helt anden verden end den, HP naturligt befinder sig i,« siger Preben Mejer.

På trods af de store lighedspunkter med IBMs salg af pc-divisionen til kinesiske Lenovo for seks år siden, mener han, at HPs udgangspunkt er et andet.

»Mens IBMs salg til Lenovo nok mere var udtryk for en langsigtet, strategisk beslutning, har HPs beslutning også været præget af, at deres indtjening jo har været under pres gennem de sidste to år,« siger han.

Han tror ikke på kort sigt, at de strategiske ændringer får den store betydning for den danske it-branche.

»Det er klart, at det vil berøre nogle HP medarbejdere, mens eller får det ikke på kort sigt betydning for den danske it-branche,« siger Mejer.

Han er spændt på at følge udviklingen igennem det næste stykke tid.

»Det hele kommer selvfølgelig an på, hvordan en kommende medejer vil have tingene organiseret. En anden vej kunne være, at køberen han en igangværende forretning, som de vil have styrket med HPs produkter. Men det kan også tænkes at være en kapitalfond, der går ind. Det er jo en kæmpeforretning,« siger Mejer.
 

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S