Telekæden-direktør spår otte butikslukninger

En halv snes Telekæden-forhandlere får svært ved at overleve den næste tid, lyder spådommen fra Telekædens direktør Rolf Ovesen, der nu vil satse på CBC-samarbejdet og salg i provinsbyer.

Artikel top billede

Det ser sort ud for de af Telekædens forhandlere, der har slået sig stærkt op på privatsalg.

Sådan lyder den ærlige dom fra Telekædens direktør Rolf Ovesen, der siden opsigelsen af aftalerne med 3, Telia og Telenor har arbejdet på højtryk for at få nye aftaler og en forretningsmodel på plads.

»De forhandlere, der primært har slået sig op på salg til private får et problem. Jeg tror, at de fleste når at omstrukturere sig til erhvervssalg, men der kommer fyringer, det kan ikke undgås. Jeg tror, at vi bliver otte forhandlere mindre i den næste tid, men stemningen er, at man i de næste to måneder knokler hårdt på,« fortæller Rolf Ovesen.

Han er til gengæld fuld af fortrøstning med hensyn til det nye samarbejde med CBC-kæden. Kontrakten er ifølge Ovesen underskrevet og træder i kraft 1. juli.

»Det nye samarbejde med CBC-kæden betyder, at vi får en helt ny afsætningskanal med 68 flere udsalgssteder. Aftalen betyder, at CBC-forhandlerne kommer til at sælge taletidsprodukter, udlandstelefoni, rene terminaler og Skyline,« siger direktøren og tilføjer, at kæden yderligere har fået fem nye forhandlere.

CBC-samarbejdet kan ses som en del af Telekædens nye provinsbystrategi.

»Vores styrke er provinsbyerne. Vi skal ud de steder, hvor operatørerne med deres Bilka-koncepter ikke kan komme ud. Derfor søger vi eksisterende butikker, der vil have en meromsætning.«

Direktøren glæder sig desuden til at slippe for samarbejdet med operatørerne.

»Vi kommer ikke til at savne operatørerne. Nu slipper vi for kapitaliseret operatørstyring, vi slipper for millionstore bankgarantier. Der er ingen tvivl om, at operatørerne har bundet os hårdt op. For eksempel tjente man nul kroner på at sælge et TDC erhvervsabonnement.«

Siden 3, Telia og Telenor opsagde deres aftaler med Telekæden har direktøren og hans nærmeste familie selv valgt at lukket ned for deres egne Telekæden-butikker. Det drejer sig om de tre Kongstad Electronic-butikker på Fyn, der er ejet af direktørens kone, Jytte Ovesen, samt Telekæden i Greve (Waves).

Ifølge direktøren er det de eneste Telekæden-butikker, der er lukket ned siden de opsagte aftaler. Han afviser, at hans families egen økonomiske tilbagetrækning skal ses som manglende tiltro til Telekædens fremtid.

»Butikkerne på Fyn havde 30 ansatte og en stor andel af forretningen var privatsalg. At lukke var den mest anstændige beslutning af hensyn til kreditorerne,« siger Rolf Ovesen og tilføjer, at lukningen var en familiebeslutning og har kostet familien omkring 2,7 millioner kroner.

Direktøren forventer, at Telekæden i løbet af 2011 vil finde en form med 100 Telekæden-butikker og 150 udsalgsbutikker.
 

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil