En af udfordringerne for succesrige startups er, at de efter nogle år ikke længere betragtes som startups, men som veletablerede - en del af the establishment, som nye spillere gerne angriber.
Den udfordring har Zendesk fået lov at gruble over i de forgangne dage.
Forleden kom det nemlig frem, at Zendesks populære helpdesk-software er blevet brugt som "inspiration" til et indisk startup, der nyligt lancerede helpdesk-softwaren Freshdesk.
Freshdesk lægger ikke skjul på, at Zendesk har været den store inspirationskilde til firmaet, som hævder at tilbyder omtrent de samme ydelser til en lavere pris.
Men da bloggeren Ben Kepes tweetede, at Freshdesk på uetisk vis forsøger at lukrere på Zendesk-navnet, begyndte sagen at rulle.
Indiske cowboys
En af dem, der følger Kepes på Twitter, skrev videre på Twitter-strømmen, at der var tale om "en flok indiske cowboys".
Og da Zendesk-CEO Mikkel Svane (billedet herover) forleden kom for skade at reagere på Twitter-strømmen med bemærkningen "a freaking rip-off", fik bataljen pludseligt luft under vingerne.
Svane og Zendesk er så store navne i dag, at det korte udsagn blev en historie i mange netmedier verden over.
Mikkel Svanes kommenar blev efterfulgt af en smiley, men det morsomme i udsagnet gik tabt for mange, og inderne har siden udstillet hans kommentar på en hjemmeside oprettet om sagen: rippoffornot.org.
Tungen i kinden
Freshdesk-folkene har også taget dygtigt til genmæle i mange debatfora, og de opfordrer hver gang folk, der har en mening om sagen, til selv at prøve den nye indiske software. Det antydes også, at kritikken mod selskabet er racistisk begrundet, som udtrykket "indian cowboys" tilsyneladende afspejler.
Mikkel Svane siger til ComON, at hans kommentar var sagt med tungen i kinden, altså for sjov, og at han ærgrer sig gevaldigt over det postyr, sagen har skabt.
Zendesk har i øvrigt masser af indere ansat, og enhver antydning af anti-indiske holdninger ville være helt hen i vejret, pointerer han.
Sammensværgelse
Freshdesk-folkene mener imidlertid også at kunne afsløre, at blogger Ben Kepes er ansat af Zendesk. Meget tyder derfor på, at der er tale om en større sammensværgelse, hvor en en lille ny udfordrer skal udraderes, mener Freshdesh ifølge Ripoffornot.org.
Bloggeren har dog kun kortvarigt arbejdet for Zendesk, og gør det ikke længere, erfarer ComON.
Ikke desto mindre har Freshdesk-påstandene skabt røre med kampagnen og hjemmesiden.
Knive mod pistoler
Gawker har efter at have set Ripoffornot.org erklæret sejr til Freshdesk, som man mener har slået voldsomt tilbage mod et surt opstød på Twitter.
Som Gawker formulerer det, så har inderne trukket en pistol i en knivkamp.
Slutresultatet har været en eksponering i internetmedierne, som selv ikke en meget kostbar markedsføringskampagne kunne have købt, og et sandsynligvis stort antal nye brugere, der tester Freshdesk-softwaren samt negativ omtale til konkurrenten Zendesk.
Rip-off eller bare frækt? I hvert fald effektivt.