Microsoft: Derfor vil email ikke dø

Rygterne om mailens død er stærkt overdrevne. Det mener man hos Microsoft, som i stedet vil forandre kulturen i virksomhederne.

Artikel top billede

It-selskabet Atos har erklæret at alle interne emails skal afskaffes inden slutningen af 2013. Danske Exformatics vil også lægge de interne mails i graven og vil ligefrem belønne ansatte, der holder sig fra send-knappen. Både Atos og Exformatics henviser til, at mails dræner produktiviteten. Men hos Microsoft ser man noget anderledes på sagen. Her mener man bestemt ikke, at den elektronisk post er død eller bør dø.

Emailen har rent faktisk revolutioneret den måde vi arbejder og kommunikerer på i dag - hvem har lyst til at gå tilbage til 80erne med fysisk post i et dueslag, spørger Jørgen Rahbek, der er produktchef for unified communications hos Microsoft Danmark. Han bruger selv omtrent to timer om dagen på sine mails - men betragter det som en helt central del af sit arbejde og ikke som spildt tid.

"Vi skal passe på ikke at smide babyen ud med badevandet her. Jeg synes debatten omkring mailens død har været meget unuanceret. For mig er der ingen tvivl om, at vi også mange år frem vil have brug for både kommunikation i realtid og asynkron kommunikation, som mail og sms," siger Jørgen Rahbek.

Kulturen skal ændres

Han mener at udfordringen ligger i at tilpasse kulturen i virksomheden for at minimere antallet af overflødige mails. 

Den elektroniske post har en række klare fordele - modtageren behøver ikke svare med det samme og beskeden bliver gemt, det er nemt at tilføje flere modtagere og sende filer og andre typer af indhold.

"Men der er også nogle mails hvor du bør overveje et anden kommunikationsform. Vi er ikke alle sammen Shakespeare og hvis der er en risiko for, at noget bliver fejlfortolket, så skifter jeg altid til en telefonsamtale. Hvis der er tale om korte spørgsmål eller kommentarer, så er det formentlig bedre at bruge chatværktøjer eller telefonen. Der er nok en tendens til, at folk ringer mindre til hinanden og bruger mail som et samtaleværktøj, og her bør man overveje at bruge noget andet," siger han.

Bedre emnelinier

Hos Microsoft har man blandt andet samlet gode erfaringer med interne nyhedsbreve, hvor man rundsender korte resumeer og så linker til indholdet på intranettet. Et andet tip er at sørge for, at emnelinier er så beskrivende som muligt, så man undgår at spilde tid med at åbne uinteressante mails.

"Det helt centrale er, hvilken kultur man har i organisationen. Har man en "se mig" kultur, hvor man kopierer gud og hver mand på sine mails, eller har man en "cover my ass" kultur, hvor man også kopierer en masse modtagere for at kunne sige, 'jeg havde jo fortalt dig om det'? Så kan man hurtigt generere en masse mails, som folk bliver irriteret over," siger Jørgen Rahbek.

I den nye generation af messaging-software fra Microsoft og andre leverandører er der en række redskaber, der skal hjælpe med at reducere mængden af mail. Der er blandt andet mulighed for at fjerne redundante mails, så man kun ser essensen af en længere mailudveksling. Der er også mulighed for tilgængeligheds-visning, så kan man se om den pågældende er til stede og så vælge om man skal sende en mail, chat-besked eller gribe telefonen. 

Fælles regelsæt fungerer ikke

Microsoft tror man ikke på ideen om at indføre et fælles regelsæt i virksomheder for mail, som f.eks. kun at tjekke mail én gang om dagen - det afhænger af personens rolle. I stedet skal man blive bedre til at bruge mail til det rette. Og så bruge chat, telefon og møder, når det er en bedre løsning. Er opgaven kompleks og kan trække en lang email-tråd, bør man måske indkalde til et online møde i stedet. Nogle mails kan helt undgås ved at informere bedre på intranettet.

"Jeg er tit ude og snakke med kunder, og når jeg nævner ordet "chat" og "instant messenger" så sidder der folk i ledelsen af virksomheden, som har set deres teenage-børn bruge disse værktøjer og de ser dem som legetøj. Men efter min mening så er to af de mest værdifulde værktøjer for virksomheden netop tilgængelighedsvisning og chat. Så her er der tale om, at man kobler anvendelsen sammen med værktøjet selv, og det skal man prøve at adskille. Det samme gælder for email, hvor folk både bruger det til noget godt og nogle ting, som det er knap så velegnet til," slutter Jørgen Rahbeck.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S