Podcast:Her er de nye (dyre) iPads og den nye Surface Laptop - men kan manglen på chips drille?

Marc Benioff, CEO og grundlægger hos Salesforce (til højre), har en klar holdning om, at Software skal sælges som en service - og helst af egne sælgere. Foto: Morten Sahl Madsen

Salesforce har Danmark i sigtekornet: Her er vores særlige salgs-teknik

Med en sky-orienteret tilgang til CRM-branchen er Salesforce blevet verdens største udbyder af CRM-løsninger. Europa er en af de størst voksende markeder. Danmark er også i sigtekornet for den amerikanske gigant.

CRM-virksomheden Salesforce har altid været et firma centreret på USA, men Europa og Norden specielt er et af de steder, hvor Salesforce oplever den største vækst.

Europa alene oplevede en vækst sidste år på 50 procent, og i Norden, specielt i Danmark, har væksten været endnu højere.

Væksten skyldes store investeringer i det nordiske marked fra Salesforce, hvor mængden af ansatte er fordoblet siden sidste år, hvilket har resulteret i det samme i mængden af kunder.

"Vores danske team har været god til at få de store danske virksomheder som DVS som kunder, og samtidig er en række SMB-kunder også begyndt at bruge os, og de virker som ambassadører for os," forklarer Baman Motivala, regional direktør for Benelux og det nordiske marked hos Salesforce.

Speciel salgsteknik
Salesforce benytter sig af en speciel salgsteknik, hvor de går ind i en given virksomhed og snakker om et givent problem, som virksomheden har.

Derefter bruger de en enkelt dag på at opbygge en løsning i Salesforce, som skal virke som en forsmag på, hvad Salesforce kan.

Metoden kaldes "Build it in a day", og det har været en stor succes for Salesforce.

"Ofte har virksomhedens ledelse og it-folkene et lidt anspændt forhold. Virksomheden har brug for it-folkene, men de forsvinder ofte ned i kælderen i flere måneder, og kommer nogle gange op med noget, som ikke er godt nok. Med Salesforce viser vi ledelsen, at it-folkene kun skal bruge en dag på at løse et problem, og vi viser it-folkene, hvor hurtigt de kan være effektive og nødvendige, " siger Baman Motivala.

Samtidig får Salesforce plantet et frø i virksomheden, og selvom at en given virksomhed måske kun køber X-antal licenser i begyndelsen til Service Cloud eller til Salesforce Platform, så er det Bamans erfaring, at mere efterfølgende bliver købt.

Ingen forhandlere - "Vi kan selv"
Salesforce benytter sig af egne sælgere, og bruger ikke partnere på samme måde, som for eksempel Microsoft gør med deres certificerede Navision eller Dynamics-partnere.

"Vi har ikke behov for at sælge vores produkt igennem partnere. I stedet har vi partnere, som bygger apps til vores store økosystem, som de kan sælge for månedlige ydelser, eller også har de mere en position som konsulent, hvor de hjælper virksomheder med at få implementeret Salesforce på en specifik måde, " siger Baman Motivala.

En af grundene er det store vækstønske fra Salesforce side. Det er langt nemmere selv at kontrollere ambitionsniveauet, når man selv sidder med hele salgsprocessen, og samtidig ønsker Salesforce også at have en hvis kontrol med kvaliteten af salgsoplevelsen hos kunderne - store som små.

"Vores fordel i øjeblikket er, at vi på SMB-markedet giver den samme opmærksomhed til kunden, som vi gør til enterprise-kunderne. Der er altså ingen forskel på, om du har 40 ansatte eller er et C20-firma. Vi går stadig ud og laver "build-it-in-a-day" ved små virksomheder. Samtidig får de den samme sikkerhed og de samme muligheder som de store, " siger Baman Motivala.

Det kan måske ændre sig en dag, lyder det fra Salesforce. I øjeblikket forsøger Salesforce sig med resellers i udvalgte markeder, hvor Salesforce ikke selv er til stede, men indtil videre høster de fra selv at stå for salget af deres skytjenester i Norden.

"Genial, men horisontal på specifikke industrier"
En af de firmaer som blandt andet lever af at sælge implementering af Salesforce, er Deloitte. Da Salesforces primære fokus er at udvikle og sælge deres software, er Salesforce og kunderne stærkt afhængige af implementeringspartnere, som kan bistå med procesmodellering, design, konfiguration, brugertræning og så videre. Deloitte specialiserer sig i at udvikle deres egne acceleratorer til at gå ind i specifikke industrier, hvor Salesforce selv ikke helt er tilstrækkeligt. 

"Salesforce er et genialt, "turnkey" produkt og leveres som udgangspunkt som et tværindustriel løsning. Det er et produkt, som kan benyttes af rigtig mange og platformen har sågar et hav af app-leverandører, som kan benyttes til at håndtere andre, specialiserede forretningsbehov".

At holde styr på hvilke app-løsninger som kan anbefales og hvordan man binder det hensigtsmæssigt sammen i Salesforce er også noget vi hjælper vores kunder med, " fortæller Martin Leboeuf, Seniormanager hos Deloitte Consulting. 

I stedet for et egentligt salg hjælper partnere i stedet med at implementere Salesforce, hvilket giver en merværdi for både partnerne og for kunderne. 

Utal af apps
"I stedet for at vores kunder skal begynde fra nul, så hjælper vi vores kunder til at begynde ved dag 201. Så kan de hurtigere komme i gang. Der er et utal af apps i Salesforces økosystem, og der har vi blandt andet en liste og gode erfaringer med at implementere de mest vigtige på den rigtige måde, " forklarer Martin Leboeuf.

Deloitte er langt fra det eneste firma, som tilbyder konsulentarbejde med implementering af Salesforce. Selvom salget af Salesforce stadig sker direkte igennem Salesforce, så er det stadig en udmærket forretning for Deloitte, som oplever en stigende interesse for cloud-platformen.

"Vi får intet kickback Salesforce for at hjælpe vores kunder med at få Salesforce-tjenesterne, men ved at sælge vores erfaring og evner sammen med vores egenudviklede apps og acceleratorer, så giver det mening for os - og ikke mindst vores kunder, " forklarer Anders Bøgh Mortensen, Senior Manager hos Deloitte Consulting.

Læs også: Microsoft og Salesforce i kontroversielt samarbejde: "Vi vil give kunderne de bedste muligheder"




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere


The Successful Journey to the Cloud

Cloud usage on enterprise level is growing rapidly and for good reason. With the flexibility and scalability offered by cloud, businesses and organizations can harness new technologies, increase resiliency and adapt to changing demands at an unprecedented level. In this webinar we address some of the important issues to consider when embarking on your cloud adoption journey.

21. april 2021 | Læs mere


IT Security 2021

Strategic IT Security 2021 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

22. april 2021 | Læs mere






Premium
Efter vanskeligt år jagter aarhusianske Mjølner nu tocifrede vækstrater: Vil for alvor indtage Sjælland - her er planen
Interview: Efter et corona-plaget år er aarhusianske Mjølner Informatics nu klar til at trykke på speederen. Topchef Brian Gottorp Jeppesen forventer tocifrede vækstrater, der især skal hentes fra det sjællandske marked. Se hans plan for 2021 her.
Computerworld
Næste uge går det løs: Apple inviterer til event på utraditionel vis
Apples store event i næste uge blev afsløret af Siri før tid. Få overblik over, hvad Apple ventes af løfte sløret for.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Ryk SAP-workloads i skyen – og tag alle de kendte fordele med
SAP-kunder verden over har gennem de seneste 15 år draget fordel af løsninger baseret på NetApps ONTAP-data management-platform. Herunder en mere sikker og stabil drift samt forenklet administration, hvilket er afgørende for at gennemføre projekter effektivt og for at reducere deres risikoprofil. Gennem de seneste år er det i høj grad også blevet muligt at rykke SAP-workloads i skyen, og det ønsker mange virksomheder rimeligvis at drage fordel af – men uden at sige farvel til mulighederne med NetApp ONTAP. I dette whitepaper stiller vi skarpt på mulighederne for at indarbejde NetApp Cloud Volumes ONTAP and Azure NetApp Files som del af en SAP-strategi baseret på Microsoft Azure.