Det er på tide at vi udnævner en it-sikkerhedschef for det offentlige

Klumme: Disruption og digitalisering er store hovedemner, når der tales om effektivisering inden for det offentlige. Men jeg savner i høj grad et mere strategisk fokus på it-sikkerhed. Hvor bliver CISO'en af?

I sidste uge offentliggjorde udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) planer om at udpege en digital ambassadør: Anders Samuelsson vil udnævne digital ambassadør for Danmark: Microsoft, Google og Apple er 'blevet en form for nye nationer'

Ambitionen er rimelig klar at forstå: Man vil udnævne en person, der kan skabe dialog med digitale giganter på verdensmarkedet.

Dette er nødvendigvis ikke nogen tosset ide, for vi må erkende, at digitale giganter som Facebook, Google, Microsoft og andre har betydelig indflydelse på vores digitale tilstedeværelse og liv.

Personligt, havde jeg dog håbet på, at man ville offentliggøre en anden udnævnelse, nemlig en CISO - en chief information security officer - for den offentlige sektor i Danmark.

I Danmark er vi glade for digitalisering - både når det handler om, hvordan vi som borgere og virksomheder kommunikerer med myndigheder og når det handler om måderne, hvorpå disse kommunikerer med hinanden. 

Faktisk så er vi så glade for digitalisering i forhold til det offentlige, at vi fik andenpladsen i EU i 2016, når det gælder digital kommunikation fra virksomhed eller borger til en offentlig myndighed. Kun Estland var bedre. Jeg kan selvfølgelig godt se formålet med at digitalisere, som vi gør. Der er gevinster at hente for borgere, myndigheder og virksomheder ved digitalisering. Konsekvenserne kan til gengæld være alvorlige, når det går galt.

Jeg skriver "når det går galt," fordi jeg efter mere end 15 års arbejde med it-sikkerhed ikke længere tror på, at man kan forhindre alle cyberangreb eller fejl inden for håndtering af digitaliseret materiale. 

Alene i løbet af de seneste to år har vi set lande anklage hinanden for at blande sig i folkevalg samt borgere miste elektriciteten på grund af cyberangreb, hvor en politisk agenda i høj grad er blevet fulgt i cyberspace.

Vi kan ikke forhindre alle cyberangreb eller al fejlhåndtering af følsom data, men vi kan minimere risici, og det er her, at jeg gerne vil slå et slag for, at man udpeger en CISO for den fælles offentlige sektor i Danmark.

Vi har tradition for, at der i vores embedsnetværk i de forskellige ministerier er personer, der uanset partifarve har ansvaret for at drive ministeriet. Herunder kunne en CISO passe ind.

En CISO, der ikke er underlagt en politisk agenda og opererer uafhængigt af partifaven på magthaverne, vil skulle have definerede opgaver:

- Være bindeled mellem de mange gode og velfungerende it-råd, som vi har i Danmark.

- Have et tæt samarbejde med Center for Cybersikkerhed, eksterne virksomheder og organisationer for at kunne adressere og forstå nuværende og fremtidige ændringer i trusselsbilledet

- Sparre med de forskellige ministre, politiske it-ordførere samt ministeriers og myndigheders it-chefer

- Have ansvar for og mandat til at drive en fælles it-sikkerhedsstrategi i den offentlige sektor.  

Hvis vi skærer ind til benet og essensen af it-sikkerhed, så handler det i første omgang om at få styr og kontrol over sine processer og at have en strategi, der rent faktisk kan eksekveres på. 

Det handler mindre om indkøb af ny teknologi. Teknologi er selvfølgelig en vigtig faktor, men jeg vil vove den påstand, at uanset hvilken teknologi, der investeres i, så er udbyttet mindre, hvis der ikke er en overodnet strategi bag.

Helt konkret, så handler det i min optik om at kunne svare på nogle af de spørgsmål, der kan afhjælpe udfordringer og modne it-sikkerhed generelt i det offentlige:

1) Har man identificeret sine mest kritiske aktiver?

2) Har man synlighed og kontrol over sine mest kritiske aktiver?

3) Har man en beredskabsplan, der er dynamisk nok, så den følger trusselsbilledet?

4) Arbejder man på tværs af systemer  efter en fælles standard (eksempelvis ISO27001)? Efterlever man eksempelvis GDPR i EU?

It-sikkerhed er en rejse, og i disse digitaliseringstider handler det også om at få modnet holdningen til området i en fart. Gerne i en hurtigere hastighed end den, som vi digitaliserer med i dag.

Læs også:

Den it-sikkerhedsansvarliges fire vigtige roller - to af dem bliver afgørende for dig

De fem vigtigste sikkerhedstrends i 2017: Ser vi den første hackede cloud i år?

Fire it-sikkerhedstendenser kommer til at præge det kommende år

Systemer og procedurer skal testes nu: Kan du fjerne persondata fra jeres backup?




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Premium
Hjalp virksomheder Atea med at klage over omstridt udbud i Region Sjælland? Forsvarer udpeger Ib Kunøe som fællesnævner
Der indløb klager fra flere it-selskaber, da Region Sjælland i 2015 udpegede 3A-it som vinder af et stort it-udbud foran næsen af Atea. Det pudsige er, at klagerne var næsten ens. Forsvarer i Atea-sagen peger på et interessant sammenfald - Ib Kunøe.
Computerworld
Fona-ejer skal betale million-beløb tilbage: Hævede 22 millioner kroner lige inden krak
Fona-ejeren Elkjøp Nordic trak uretmæssigt 22 millioner kroner ud af selskabet lige inden salget af den kendte kæde gik ned med flaget.
CIO
Her er tre vigtige spørgsmål, som du altid bør stille til sælgere af it-systemer
Klumme: Softwareudviklere elsker at hade sælgere, der generelt er lidt for glatte, lidt for smilende, lidt for hjertelige og også dygtige til at undvige eller parere, når man fagligt argumenterer for sine forbehold overfor det system, man lige har fået præsenteret og lynhurtigt har spottet ikke vil fungere.
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
Sådan virker Oracles svar på konvergeret infrastruktur i virkeligheden
Den såkaldte konvergerede infrastruktur, som sammensmelter software og hardware i datacenteret, er en populær metode til at effektivisere driften. En anden metode er Oracles Exadata Database Machine, som bygger på hardware specialsyet til databasesoftware, der sigter på at optimere databasens performance og gøre administrationen mere simpel. Men hvordan virker det i virkeligheden? Analysehuset IDC har undersøgt sagen blandt kunder, der bruger systemet, og resultaterne kan du læse i dette meget grundige whitepaper på 16 sider sponseret af Oracle. Business Value of Oracle Exadata Database Machine, whitepaper fra IDC, 16 sider på engelsk, oktober 2016. Få samtidig to infografik-filer fra om exadata fra Oracle.