Det er på tide at vi udnævner en it-sikkerhedschef for det offentlige

Klumme: Disruption og digitalisering er store hovedemner, når der tales om effektivisering inden for det offentlige. Men jeg savner i høj grad et mere strategisk fokus på it-sikkerhed. Hvor bliver CISO'en af?

I sidste uge offentliggjorde udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) planer om at udpege en digital ambassadør: Anders Samuelsson vil udnævne digital ambassadør for Danmark: Microsoft, Google og Apple er 'blevet en form for nye nationer'

Ambitionen er rimelig klar at forstå: Man vil udnævne en person, der kan skabe dialog med digitale giganter på verdensmarkedet.

Dette er nødvendigvis ikke nogen tosset ide, for vi må erkende, at digitale giganter som Facebook, Google, Microsoft og andre har betydelig indflydelse på vores digitale tilstedeværelse og liv.

Personligt, havde jeg dog håbet på, at man ville offentliggøre en anden udnævnelse, nemlig en CISO - en chief information security officer - for den offentlige sektor i Danmark.

I Danmark er vi glade for digitalisering - både når det handler om, hvordan vi som borgere og virksomheder kommunikerer med myndigheder og når det handler om måderne, hvorpå disse kommunikerer med hinanden. 

Faktisk så er vi så glade for digitalisering i forhold til det offentlige, at vi fik andenpladsen i EU i 2016, når det gælder digital kommunikation fra virksomhed eller borger til en offentlig myndighed. Kun Estland var bedre. Jeg kan selvfølgelig godt se formålet med at digitalisere, som vi gør. Der er gevinster at hente for borgere, myndigheder og virksomheder ved digitalisering. Konsekvenserne kan til gengæld være alvorlige, når det går galt.

Jeg skriver "når det går galt," fordi jeg efter mere end 15 års arbejde med it-sikkerhed ikke længere tror på, at man kan forhindre alle cyberangreb eller fejl inden for håndtering af digitaliseret materiale. 

Alene i løbet af de seneste to år har vi set lande anklage hinanden for at blande sig i folkevalg samt borgere miste elektriciteten på grund af cyberangreb, hvor en politisk agenda i høj grad er blevet fulgt i cyberspace.

Vi kan ikke forhindre alle cyberangreb eller al fejlhåndtering af følsom data, men vi kan minimere risici, og det er her, at jeg gerne vil slå et slag for, at man udpeger en CISO for den fælles offentlige sektor i Danmark.

Vi har tradition for, at der i vores embedsnetværk i de forskellige ministerier er personer, der uanset partifarve har ansvaret for at drive ministeriet. Herunder kunne en CISO passe ind.

En CISO, der ikke er underlagt en politisk agenda og opererer uafhængigt af partifaven på magthaverne, vil skulle have definerede opgaver:

- Være bindeled mellem de mange gode og velfungerende it-råd, som vi har i Danmark.

- Have et tæt samarbejde med Center for Cybersikkerhed, eksterne virksomheder og organisationer for at kunne adressere og forstå nuværende og fremtidige ændringer i trusselsbilledet

- Sparre med de forskellige ministre, politiske it-ordførere samt ministeriers og myndigheders it-chefer

- Have ansvar for og mandat til at drive en fælles it-sikkerhedsstrategi i den offentlige sektor.  

Hvis vi skærer ind til benet og essensen af it-sikkerhed, så handler det i første omgang om at få styr og kontrol over sine processer og at have en strategi, der rent faktisk kan eksekveres på. 

Det handler mindre om indkøb af ny teknologi. Teknologi er selvfølgelig en vigtig faktor, men jeg vil vove den påstand, at uanset hvilken teknologi, der investeres i, så er udbyttet mindre, hvis der ikke er en overodnet strategi bag.

Helt konkret, så handler det i min optik om at kunne svare på nogle af de spørgsmål, der kan afhjælpe udfordringer og modne it-sikkerhed generelt i det offentlige:

1) Har man identificeret sine mest kritiske aktiver?

2) Har man synlighed og kontrol over sine mest kritiske aktiver?

3) Har man en beredskabsplan, der er dynamisk nok, så den følger trusselsbilledet?

4) Arbejder man på tværs af systemer  efter en fælles standard (eksempelvis ISO27001)? Efterlever man eksempelvis GDPR i EU?

It-sikkerhed er en rejse, og i disse digitaliseringstider handler det også om at få modnet holdningen til området i en fart. Gerne i en hurtigere hastighed end den, som vi digitaliserer med i dag.

Læs også:

Den it-sikkerhedsansvarliges fire vigtige roller - to af dem bliver afgørende for dig

De fem vigtigste sikkerhedstrends i 2017: Ser vi den første hackede cloud i år?

Fire it-sikkerhedstendenser kommer til at præge det kommende år

Systemer og procedurer skal testes nu: Kan du fjerne persondata fra jeres backup?




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Premium
IBM siger farvel til Lotus Notes: Her er historien om systemet, der var elsket af konsulenter, hadet af slutbrugere - og en vigtig del af Stein Bagger-sagen
IBM's milliardsalg af Notes kan blive enden på eventyret om et af historiens mest succesfulde stykker enterprise-software. Gennem mere end 30 år har Notes været elsket af it-folk og konsulenter, hadet af frustrerede slutbrugere og spillet en birolle i Stein Baggers spektakulære svindel.
Computerworld
Gratis wifi på vej i 15 danske byer: Disse danske byer bliver del af europæisk wifi-initiativ
Femten danske byer er blevet udvalgt til at deltage i et EU-initiativ, der betyder, at borger og turister i byerne i løbet af de kommende år vil få adgang til gratis wifi.
CIO
Tag med på Computerworlds store lederkonference og mød de danske top-CIO'er, som bygger de nye it-afdelinger
Anvendelsen af digital teknologi og organiseringen af it-afdelinger er under radikal transformation. På konferencen Digitaliseringsledelse 2.0 kan du møde de CIO'er fra Bankdata, Adform og Rockwool, som står i spidsen for teknologi-adoptionen.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.