Derfor indfører Microsoft ny organisation - et logisk skridt i en sammenhængende verden

Microsoft Inspire, Washington D.C.: Microsoft har store planer med den store organisations-ændring, der i sidste uge ramte selskabets medarbejdere. Centralt i ombygningen står de mange partnere, der er en guldgrube for selskabet.

Microsoft Inspire, USA: Det sker ikke hver dag, at et af verdens store virksomheder bygger hele organisationen om.

Det kan derfor ikke undre, at det har skabt en del furore, at Microsoft efter et par års forberedelse i sidste uge gennemførte den måske største organisationsændring i selskabets nyere historie.

Det kan du læse mere om her: Kæmpe organisations-ændring i Microsoft: Masser af danske ansatte skal have nyt job - fyresedler på vej

Organisation-ændringen er da også blandt samtale-emnerne på Microsofts store partnerkonference, som mandag morgen lokal tid blev skudt i gang i den amerikanske hovedstad, Washington D.C.

Konferencen - Microsoft Inspire - samler 16.000-17.000 personer fra flere tusinder af selskabets partner-firmaer fra 140 lande til en ordentlig peptalk samt møder og indspark fra og med samarbejdspartnere, teknologi-specialister, forretningsforbindelser og lignende.

Det er høj sommer i Washington D.C. og møderne har det med at fortsætte i mere afslappet form i det lune natteliv efter endt arbejdsdag.

Partner-økosystemet er helt centralt for Microsofts massive indtjening, og selskabet forspilder ingen mulighed for at understrege dets afhængighed af partner-økosysteme og at det er og altid vil være ‘partner-led’ - altså styret af partner-selskabernes (overordnede) interesser.

Det er dem, der står central i beslutningen om at bygge om, lyder det på den store partnerkonference.

For som led i den store organisations-ændring fjerner Microsoft med et snuptag hele den hidtidige opbygning af kontaktpersoner ud til de mange partner-selskaber, der hidtil har haft en række forskellige indgangspersoner til Microsofts produktverden.

Disse Microsoft-folk er i årevis blevet målt på deres partner-klienters salg af specifikke produkter - typisk produktlicenser - til deres kunder. Det har fungeret i årevis, hvor Microsoft i grove træk har målt sin egen succes på antallet af solgte licenser.

Men da selskabet har solgt licenser inden for forskellige kategorier, har det betydet, at de enkelte partner-firmaer ofte haft flere forskellige såkaldte ‘partner sales executives,’ som hver især har været fokuseret på at fremme salget af netop deres specifikke ansvars-område. Det har skabt et rodet billede i forhold til de forventninger og muligheder, som der i dag er i it-markedet, hvor kunderne forventer skarp rådgivning og dyb forståelse for både deres forretning og for de teknologiske muligheder, der måtte være.

Det bliver fremover ændret, så Microsoft i stedet vil sammensætte særlige teams ud mod selskabets partnere under betegnelsen ‘One Commercial Partner.’

Disse teams vil dække hele paletten - teknologi, marketing, forretnings-udvikling, Microsoft-løsninger, programmer og så videre.

Ifølge Microsofts nye partnerchef, den tidligere Salesforce-mand Ron Huddleston, skyldes den store organisationsændring faktisk partnerne selv, der har efterlyst, at Microsoft indrettede sig på en måde, så de havde et samlet sted at henvende sig - faktisk lidt på samme måde, som en af hovedkonkurrenterne, Amazon Web Services, har indrettet sig på.

“Nu får partnerne én gruppe, der skal fokusere på deres forretning på tværs af alle vores teknologier,” som han sagde.

Det betyder samtidig, at partner-firmaerne risikerer at skulle sige farvel til nogle af deres mangeårige samarbejdspartnere i Microsoft. Hvor hele processen lander, ved Microsoft ikke endnu.

Et nødvendigt træk
For Microsoft ligger organisations-ændringens kerne i, at selskabet i årevis har været fokuseret på at sælge løsninger til virksomhedernes it-afdelinger og it-chefer, hvilket har været en bragende succes med masser af penge og stor udbredelse.

Det er i de seneste år imidlertid begyndt at stå klart, at det blev sværere at forny de typisk tre-årige klassiske enterprise-aftaler med kunderne. 

Problemet med den gamle strategi har nemlig været, at selskabet kun sjældent - og næsten aldrig som en naturlig ting - er nået helt op på forretnings-ledelsens skriveborde. Og det er jo her, at it-beslutningerne i stigende omfang træffes i dag og helt sikkert vil blive truffet i fremtiden, da it-indkøb jo i stigende omfang bliver strategiske, da de har direkte indvirkning på forretningen og på flere måder helt konkret kan udgøre mellem fiasko og succes.

Det var også tydeligt, at de solgte løsninger ofte ikke blev fuldt udrullet eller anvendt fuldt ud. 

Det fortalte Microsofts administrerende direktør Marianne Dahl Steensen til Computerworld helt tilbage i 2015. Det kan du læse mere om her: Microsoft Danmarks nye topchef: Her er min plan med Microsoft.

Samtidig oplevede Microsoft, at selskabets store salgs- og marketingafdeling ikke ramte kunderne, som de plejede: De talte stadig salg. Kunderne talte løsninger.

Resultat: Microsoft oplevede, at konkurrenter rendte med opgaverne ved at tilbyde kunderne såkaldte ‘turn key solutions’ - altså færdige løsninger udviklet fra forretnings-perspektiv med alt leveret: Udvikling, tilpasning, implementering, support og det hele.

Det står imidlertid klart for selskabet, at fremtidens it-salg er dybt specialiseret og kræver dyb viden i højere grad end det kræver klassiske sælgere med fokus på relationer, salgsprocesser, levering (og fakturering)..

Microsofts interne organisation har i vid udstrækning været opbygget som en klassisk salgsafdeling, hvilket har betydet, at selskabets dybdespecialister inden for både industrier og teknologier har været sekundære i forhold til de klassiske salgsfolk.

Det bliver nu vendt på hovedet, så specialisterne bliver trukket meget længere frem, mens salgsfolkene bliver trukket længere tilbage - og i nogle tilfælde endda sendt helt ud i kulden med en fyreseddel i hånden.

Det handler altsammen om at kunne udvikle forretningsløsninger helt fremme ved slutbrugerne på en agil, hurtig og forretningsorienteret måde med inddragelse af alle de teknologier og platforme, som kan bidrage til forbedringer i forretningen - og altså ikke kun dem, som en given salgs-person har ansvaret for.

Det er nu et åbent spørgsmål, om de virksomheder, der i dag anvender Microsofts produkter, kommer til at mærke nogen forskel af organisationsændringen. Hidtil har de dygtigste partnere jo selv klaret skærene og selv været i stand til at sammensætte de mest optimale produktpaletter til deres kunder.

Med organisationsændringen kommer der imidlertid også nye og sammenhængende produkter, som på samme måde sigter efter at drage fordele på tværs af de mange produkttyper. 

Microsofts topchef, Satya Nadella, talte om at bryde ud af datasiloerne og de individuelle moduler og i stedet suge på data fra det, som han kaldte en ‘central data-estate’ - altsammen understøttet af ikke mindst det nye Microsoft 365.

Det kan du læse mere om her: Microsoft løfter sløret for 'Microsoft 365': "Vi står over for hidtil usete forretningsmuligheder." 

Microsoft Inspire fortsætter ugen ud.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Kompetera SolutionsDay 2017

Som it-professionel i dag forventes du at have et bud på fremtiden, fod på sikkerheden og fuldt styr på driften. På Kompetera SolutionsDay 2017 får du inspiration og svar - kom og hør spændende indlæg fra blandt andre Jakob Scharf tidligere chef for PET og Ken Bonefeld Nielsen, head of corporate security & ACA Department hos Sony Mobile Communications.

05. oktober 2017 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

10. oktober 2017 | Læs mere


EU persondataforordning - praktiske løsninger på dataudfordringer

Seminaret sætter fokus på dataportabilitet, Right to be Forgotten og 72-timers notifikationsreglen. Den 25. maj 2018 skal det hele være på plads! Her skal danske virksomheder leve op til EUs nye regler om databeskyttelse. Deltag og få indsigt i metoder og praktiske eksempler.

11. oktober 2017 | Læs mere





Computerworld
Apples nye iOS 11 skaber store batteriproblemer på iPhone og iPad: Disse fire ting kan du gøre ved det
Apples nye iOS 11 skaber batteriproblemer for mange brugere, der oplever, at iPhonen pludselig ikke længere holder til en hel dag på jobbet. Du kan dog selv minimere problemet med disse fire lette trin.
CIO
Bare glem alle advarsler og alarmklokker: ”Din smartphone får ikke virus”
Sikkerhedsfirmaer advarer jævnligt om, at almindelige menneskers smartphone står pivåbne for virus og malware. Men ifølge en kendt sikkerhedsekspert findes det stort set ikke i Danmark.
Comon
Oversigt: Her er de bedste Android-smartphones der kan købes i Danmark
Det vrimler med spændende Android-smartphones på markedet. Vi har samlet en oversigt over de bedste Android-telefoner, du kan købe herhjemme netop nu.
Job & Karriere
Se listen: Disse it-folk bliver ansat på stedet - cheferne skriger efter helt bestemte it-kompetencer
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
White paper
Digitaliseringen af finanssektorens sætter skub i et helt nyt syn på it-infrastruktur
Finanssektoren er i fuld gang med en voldsom digital omvæltning. Det betyder blandt andet et helt nyt syn på it-infrastruktur. Stadig flere virksomheder skifter fokus fra on-premise-løsninger til et miks af on-premise, hosting og cloud som kaldes en hybrid it-infrastruktur. Læs i dette whitepaper udarbejdet af IDC for Interxion om udviklingen, den nye tankegang og de umiddelbare fordele. 12 sider på engelsk.