Artikel top billede

Ofre for digital økonomisk kriminalitet må vente i flere år på at få deres sager behandlet

Op til to år må ofre for digital økonomisk kriminalitet vente, før deres sager bliver behandlet. Politiets Landsdækkende Center for It-relateret Økonomisk Kriminalitet modtager langt flere anmeldelser, end det kan nå at behandle, skriver DR.

Over 70.000 anmeldelser om digital økonomisk kriminalitet har Politiets Landsdækkende Center for It-relateret Økonomisk Kriminalitet (LCIK) har modtaget siden slutningen af december 2018, hvor LCIK blev etableret.

Den sagsmængde er dog langt mere, end centeret kan nå at behandle.

Ofre for digital økonomisk kriminalitet må vente i op til to år på at få deres sager behandlet.

Det skriver DR.

"Sager om vold, voldtægt og anden personfarlig kriminalitet vil ofte blive prioriteret højest. Det betyder, at forurettede i sager om eksempelvis investeringssvindel risikerer at vente længe på at få deres sag behandlet," skriver ledelsen i LCIK til DR.

Ifølge Adam Diderichsen, der er lektor og politiforsker ved Københavns Professionshøjskole, er det et kæmpe problem med den lange sagsbehandlingstid, da svindlerne, serverne og pengene kan være pist væk, hvis det går for lang tid.

Derudover kan svindlerne, pointerer han, jo også fortsætte med at svindle andre i lang tid.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere