Kan det betale sig at få mobilen repareret?

Nettets største leverandør af mobiltilbehør melder om et boom i antallet af reparationer – i takt med telefonprisernes himmelflugt. Her er ekspertens råd til, hvad du bør overveje før en eventuel reparation.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det sker desværre ofte, at smartphone-ejere kommer galt afsted med en dyr telefon. Nogle vælger at sende den til reparation, mens andre blot køber en helt ny. Men i hvilke tilfælde kan en reparation egentlig betale sig? Silvan Popovic er smartphoneekspert og direktør for MyTrendyPhone.dk. Her er hans råd til, hvilke overvejelser du bør gøre før en mulig reparation, samt hvordan du kan forhindre, at din telefon bliver beskadiget.

1. Vurder beskadigelsen. – Omfanget af beskadigelsen er sammen med telefonens dagsværdi afgørende for, om det rent økonomisk giver mening at få telefonen repareret. Når det drejer sig om problemer med for eksempel batteriet eller et rids i skærmen, kan det godt betale sig at sende den til reparation. Men hvis der er tale om softwarebeskadigelser, eller hvis skærmen og bagcoveret er flækket, kan det i nogle tilfælde være smartere at købe en ny telefon. Især, hvis der er tale om flere samtidige skader på telefonen.

2. Overvej, om du tør reparere telefonen selv. – Ofte kan du nemt og billigt selv reparere din beskadigede smartphone. Eksempelvis har mange held til at affugte vandskadede telefoner i poser med ris! På MyTrendyPhone.dk finder du guides til reparation af de mest populære telefoner og tablets. Følg linket i topmenuen på forsiden. Du kan også søge hjælp på YouTube, hvor der findes mange brugbare videoer.

3. Køb et cover. – Mange nye smartphones, for eksempel den nyligt lancerede iPhone 6s, er noget større end tidligere modeller, hvilket gør dem mere skrøbelige og lidt svære at håndtere. Jeg kan varmt anbefale at købe et beskyttende cover, der gør telefonen i stand til at klare fald fra helt op til to en halv meters højde. Mobilcovers er i dag smartere og mere brugervenligt designet end tidligere – og beskytter telefonen bedre, hvis den tabes.

4. Pas på skærmen. – Ødelagte skærme er langt den hyppigste skade på alle telefoner. Derfor kan det være en god ide at købe beskyttelsesfolie til skærmen. Desuden bør man undlade at bære telefonen i lommen.

5. Pak telefonen ind, når du går ud. – Vandskader er blandt de hyppigste telefonproblemer. Du kan sikre dig ved at købe en vandtæt taske, så du trygt kan ringe, surfe og tage billeder midt i et skybrud, på stranden eller i svømmehallen.

MyTrendyPhone, der har forretninger i Hillerød og København, har i de seneste år oplevet et boom i antallet af mobilreparationer – i takt med, at nyprisen for en gennemsnitlig mobiltelefon er steget markant. I de seneste 12 måneder har MyTrendyPhone oplevet en stigning på knap 100 procent i antallet af mobilreparationer. Til sammenligning er gennemsnitsprisen for en fabriksny telefon steget med 117 procent siden lanceringen af iPhone 3GS i 2009.

Ud over mobiltilbehør tilbyder MyTrendyPhone.dk blandt andet originale reservedele, diagnostikservice, softwarereparation og reparation af vandskader med seks måneders garanti.

Læses lige nu

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    Timengo DPG

    Teknisk Support Lead

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S