Kan det betale sig at få mobilen repareret?

Nettets største leverandør af mobiltilbehør melder om et boom i antallet af reparationer – i takt med telefonprisernes himmelflugt. Her er ekspertens råd til, hvad du bør overveje før en eventuel reparation.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Det sker desværre ofte, at smartphone-ejere kommer galt afsted med en dyr telefon. Nogle vælger at sende den til reparation, mens andre blot køber en helt ny. Men i hvilke tilfælde kan en reparation egentlig betale sig? Silvan Popovic er smartphoneekspert og direktør for MyTrendyPhone.dk. Her er hans råd til, hvilke overvejelser du bør gøre før en mulig reparation, samt hvordan du kan forhindre, at din telefon bliver beskadiget.

1. Vurder beskadigelsen. – Omfanget af beskadigelsen er sammen med telefonens dagsværdi afgørende for, om det rent økonomisk giver mening at få telefonen repareret. Når det drejer sig om problemer med for eksempel batteriet eller et rids i skærmen, kan det godt betale sig at sende den til reparation. Men hvis der er tale om softwarebeskadigelser, eller hvis skærmen og bagcoveret er flækket, kan det i nogle tilfælde være smartere at købe en ny telefon. Især, hvis der er tale om flere samtidige skader på telefonen.

2. Overvej, om du tør reparere telefonen selv. – Ofte kan du nemt og billigt selv reparere din beskadigede smartphone. Eksempelvis har mange held til at affugte vandskadede telefoner i poser med ris! På MyTrendyPhone.dk finder du guides til reparation af de mest populære telefoner og tablets. Følg linket i topmenuen på forsiden. Du kan også søge hjælp på YouTube, hvor der findes mange brugbare videoer.

3. Køb et cover. – Mange nye smartphones, for eksempel den nyligt lancerede iPhone 6s, er noget større end tidligere modeller, hvilket gør dem mere skrøbelige og lidt svære at håndtere. Jeg kan varmt anbefale at købe et beskyttende cover, der gør telefonen i stand til at klare fald fra helt op til to en halv meters højde. Mobilcovers er i dag smartere og mere brugervenligt designet end tidligere – og beskytter telefonen bedre, hvis den tabes.

4. Pas på skærmen. – Ødelagte skærme er langt den hyppigste skade på alle telefoner. Derfor kan det være en god ide at købe beskyttelsesfolie til skærmen. Desuden bør man undlade at bære telefonen i lommen.

5. Pak telefonen ind, når du går ud. – Vandskader er blandt de hyppigste telefonproblemer. Du kan sikre dig ved at købe en vandtæt taske, så du trygt kan ringe, surfe og tage billeder midt i et skybrud, på stranden eller i svømmehallen.

MyTrendyPhone, der har forretninger i Hillerød og København, har i de seneste år oplevet et boom i antallet af mobilreparationer – i takt med, at nyprisen for en gennemsnitlig mobiltelefon er steget markant. I de seneste 12 måneder har MyTrendyPhone oplevet en stigning på knap 100 procent i antallet af mobilreparationer. Til sammenligning er gennemsnitsprisen for en fabriksny telefon steget med 117 procent siden lanceringen af iPhone 3GS i 2009.

Ud over mobiltilbehør tilbyder MyTrendyPhone.dk blandt andet originale reservedele, diagnostikservice, softwarereparation og reparation af vandskader med seks måneders garanti.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S