Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Vi gider ikke købe dagligvarer på nettet

Selvom danskerne i stigende grad fylder den digitale indkøbsvogn, er det ikke gulerødder, mælk og andre dagligvarer, der bliver klikket ned fra hylderne. En ny undersøgelse, foretaget af Eniro Danmark gennem Epinions Danmarkspanel, viser nemlig, at andelen af danskere, der har prøvet at købe dagligvarer på nettet, er nærmest uændret over de sidste tre år.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

På trods af at danskerne konstant sætter nye omsætningsrekorder for e-handel, har tendensen ikke endnu spredt sig til dagligvarehandlen. Faktisk er den andel af danskere, der har forsøgt sig med digital dagligvarehandel, stagneret på omkring 13 pct. Det viser den seneste undersøgelse fra Eniro, der for tredje år i træk har spurgt danskerne, om de har prøvet at købe dagligvarer på nettet:

”På trods af at det geografiske leveringsområde hele tiden bliver udvidet, og der løbende kommer flere spillere til, har det ikke fået flere danskere til at købe ind på nettet. Det er på den ene side overraskende, at udviklingen stadig ikke har taget fart, men vores undersøgelse viser også, at danskerne i vid udstrækning er tilfredse med at købe deres dagligvarer i butikkerne i deres lokalområde. Det handler primært om, at de så kan se og mærke varerne, inden de køber dem, og at det fysiske besøg i supermarkedet inspirerer dem til, hvad de skal købe ind,” fortæller Kristoffer Apollo, der er kommunikationschef i Eniro. Han henviser til, at 87 pct. af danskerne i undersøgelsen svarer, at de i dag primært køber dagligvarer i lokalområdet.

Både Irma.dk og Nemlig.com meldte i 2016 ud, at de oplever et markant salg af dagligvarer på nettet. Sammenholdt med de nye tal fra Eniro tyder det på, at de kunder, der allerede har afprøvet konceptet, har taget det til sig og sat købsvolumen op, så de enten køber flere eller dyrere dagligvarer online.

De digitale københavnere

Ifølge undersøgelsen er København og omegn den landsdel, hvor den største andel af danskere handler ind på nettet frem for at stå i kø nede i supermarkedet. Faktisk er det præcis én ud af fire københavnere, der har forsøgt sig med indkøb af dagligvarer på nettet.

I den anden ende af skalaen finder vi fynboerne, hvor det blot er 5 pct., der har hevet varer op fra den digitale køledisk. En opdeling, der ifølge Eniro ikke er så overraskende.

”Det er ofte omkring de større byer, at nye digitale tendenser får fat først, men samtidig er det jo også her, at der typisk er kortest afstand til det nærmeste supermarked, og at åbningstiderne er længere. Men når man kommer væk fra de større byer, handler den lokale handel nok også om at støtte op om det lokale erhvervsliv og sikre sammenhængskraften i byen. Man kan få hilst på nogle af andre af byens beboere, når man står ved køledisken og vælger aftensmaden, og det kan jo også være en vigtig del af købsoplevelsen,” siger Kristoffer Apollo.

Fakta fra undersøgelsen:

13 pct. af respondenterne svarer i 2016-undersøgelsen, at de har prøvet at købe dagligvarer på nettet. I 2015 svarede 17 pct., at de havde købt dagligvarer på nettet, mens det var 14 pct. i 2014.
Årsager til ikke at handle digitalt:
62 pct. vil gerne se varerne, inden de køber dem.
52 pct. kan godt kan lide at handle i en fysisk butik.
32pct. bliver inspireret af den fysiske indkøbsoplevelse.
Flest københavnere har forsøgt sig med at købe dagligvarer online. Her er det 25 pct. af befolkningen imod blot 5 pct. af fynboerne, der derfor placeres i den modsatte ende af skalaen.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen om danskernes holdning til at købe lokalt er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel på vegne af Eniro Danmark. Undersøgelsen er udført i perioden fra den 1. november til den 7. november 2016. I alt 1.972 personer har deltaget i Danmark.

Data er vejet i forhold til køn, region, alder og uddannelse, så undersøgelsen er repræsentativ for hhv. den danske og svenske befolkning.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Undgå cyberkatastrofen med automatiseret kontrol over sensitive data

Når cyberkriminelle gennemtrænger din sikkerhedsinfrastruktur, bruger de i snit 48 dage til at danne sig et overblik over sensitive data, før de lukker dine systemer og data ned med ransomware. På dette seminar får du derfor et solidt grundlag for at sikre dig overblik over sensitive, virksomhedskritiske informationer. Derudover vil du få et praktisk indblik i, hvordan du beskytter dine informationer, så du er er mindre sårbar når cyberkriminelle trænger ind på dit netværk, samt et overblik over typiske angrebsformer og viden om, hvordan et ransomwareangreb foregår i praksis.

07. februar 2023 | Læs mere


Status og erfaringer fra fem år med GDPR

Vi samler nogle af Danmarks fremmeste GDPR-eksperter trådene efter knapt fem år. Dette giver dig et solidt overblik over de hidtidige erfaringer og sikker viden at basere din indsats på, når du skal planlægge og tilpasse din organisations indsats for at sikre compliance med det omfattende regelkompleks.

07. februar 2023 | Læs mere


ERP-trends 2023

Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på. Herunder hvordan den stadig mere udbredte – og uomgængelige – anvendelse af cloudservices vil påvirke dine muligheder for at få mest muligt ud af dine investeringer.

08. februar 2023 | Læs mere