Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

I dag er verdens Anti-Piratkopieringsdag: Undergå online piratkopiering

Beskytter du dit brand mod kopiering online – og hvor grundigt går du til værks? Det er nødvendigt at beskytte et brand ned til mindste detalje og være opmærksom på en række forhold, som ikke umiddelbart er synlige for det blotte øje.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Piratkopiering er et voksende problem – et problem, der kun er blevet større i takt med den stigende e-handel. Og ifølge Forbrugerrådet Tænk står de danske og europæiske forbrugere svagest, når det kommer til at vurdere, hvorvidt et produkt er en kopi eller ej.

I anledning af Verdens Anti-Piratkopieringsdag, som  giver MarkMonitor, ekspert i online brandbeskyttelse, en række gode råd til, hvordan virksomheder beskytter deres brand og kunder bedst muligt mod online piratkopiering.

1. Brug de samme våben som svindlerne

Hvor stor er truslen mod brandet? Det gælder først om fremmest om at kvantificere problemet. Overvåg og analysér alle de onlinekanaler, kopivarer florerer på. Onlinesvindlerne er afhængige af teknologi for at skabe salg i stor skala. Derfor: Anvend de samme værktøjer og teknologi som dem, du bekæmper, til at tegne et billede af truslens omfang.

2. Overvåg kampagnesider

Det er selvfølgelig vigtigt at identificere og lukke falske distributionskanaler, men problemet stopper ikke her. Onlinesvindlerne søger nemlig regelmæssigt nye salgskanaler. Derfor er det afgørende at overvåge online kampagnesider, hvor svindlerne gennem betalt søgeannoncering, links på sociale medier, SEO, cybersquatting og spam styrer trafikken hen til deres ulovlige tilbud.

3. Vær proaktiv

Når du som virksomhed har kortlagt de største trusler, så vær proaktiv og iværksæt en aggressiv handlingsplan:
• Identificér de største onlinesvindlere og gå efter dem først.
• Fokusér din overvågning på cybersquatters (når andre bruger dit brand eller varemærke i et domænenavn).
• Synliggør at du kæmper mod piratkopiering og brug alle dine våben – det gør din virksomhed til et sværere mål.
• Stå sammen med andre, der er i samme båd som dig. Erhvervsrelationer kan være kraftfulde våben i kampen mod piratkopiering online.

4. Engagér hele virksomheden

Alt er nemmere i fællesskab – også når det kommer til at opdage piratkopiering online. Derfor skal hele virksomheden involveres gennem en tværfunktionel task force for at løse problemet, hvilket kan inkludere afdelinger inden for jura, marketing, risikostyring og supply chain management.

5. Lad online intelligens bane vejen for dit fysiske forsvar

Fysiske undersøgelser, fabriksrapporter og andre aktiviteter kan være dyre og tidskrævende. Derfor er det afgørende, at de er fokuseret omkring de rigtige indsatsområder. Online intelligens kan hjælpe med at identificere de mest ekstreme onlinesvindlere, så offline forsvarsindsatser udnyttes mest effektivt.

6. Handl hurtigt – og globalt

Den hastige vækst i den internationale onlinehandel giver forbrugerne et væld af gode tilbud, men det giver samtidig onlinesvindlerne enorme fordele. Når du lancerer et initiativ mod piratkopiering, så gør det altid globalt – og hurtigt. Her er det vigtigt, at varemærket er registreret internationalt - specielt i Kina, der overholder en "first-to-file"-politik, der giver varemærket til den, der anmoder om det først.

7. Klæd dine kunder på

Dine kunder kan være vigtige allierede i kampen om at minimere salget af kopivarer. Fortæl dem om risiciene ved at købe fra uautoriserede kilder og giv dem incitament til at deltage i indsatsen ved at rapportere mistænkelige varer og sælgere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere