Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon / Computerworld)

Nærkontakt med den gudesmukke Polestar 6 – en elbil, der taler til næsten alle sanser

Polestar 6 er en gudesmuk elbil og en af de mest lovende bud på en regulær eldreven sportsvogn.

Elbiler vil, af ren og skær natur tale til den mere fornuftsprægede del af hjernen.

Tager man det store Excel-ark og regner på afskrivninger, ejer- og driftsudgifter dominerer elbiler nemlig oftest over deres fossil-drevne alternativer.

Den svensk-kinesiske bilproducent Polestar, som nu alene gør sig i elbiler, vil dog gerne tiltale den del af hjernen, som er tættere på hjernestammen, hvor nydelse, køreglæde og fornemmelsen af regulært blær aktiveres.

Med selskabets mest ambitiøse bil til dato, Polestar 6, som er noget så ufornuftigt som en sports-cabriolet, synes selskabet at have fat i noget særligt.

Et visuelt fænomen

Siden Polestar 6 oprindeligt blev fremvist første gang som konceptbilen ’O2’, var opmærksomheden så enorm, at selskabet hurtigt valgte at give den en modelnavn, Polestar 6, og i øvrigt sætte udviklingen i gang med målsætningen om at levering fra 2026.

Småskøre indslag, såsom en indbygget drone-platform bagpå, hvorfra en selfie-drone skulle lette og lande, bliver dog sløjfet bekræftes det.

Bilen vil dele den ambitiøse platform fra Polestar 5, hvilket blandt andet betyder, at den stærkeste udgave vil få svimlende 880 hestekræfter at byde ind med, mens batteripakken skulle være god for over 600 kilometer mellem stikkontakterne.

Polestar 6’s primære attribut er dog utvivlsomt designet, som ved den danske fremvisning under ’Presidents Summit’-messen i Danmark fik tilskuerne til at måbe.

Her synes Polestar designmæssigt at forene både skandinavisk minimalisme med mere iltre og skarpt tegnede streger, som man forbinder med hypersportsvogne.

Resultatet er noget af det smukkeste bildesign jeg har set i nyere tid, hvor detaljer såsom for- og baglygter, der flugter med de skarpt optrukne kanter understreger hvad Polestar kan, rent visuelt.

Hvad billeder af bilen ikke afslører, er hvor stor bilen rent faktisk er.

Selv om den kun virke som en åbenlys udfordrer til klassiske cabrioleter som den åbne Porsche 911’er, er der tale om en væsentlig større bil.
Vi er i samme liga som Porsche Taycan – muligvis endda større.

Polestar oplyser indtil videre ikke noget om endelige dimensioner, da modellen fortsat er under udvikling. Hvordan selskabet vil løse hele den indviklede tag-konstruktion er heller ikke fastlagt endnu – men der bliver tale om et foldetag af aluminium, for at optimere vægten.

Designet har fået lov til at diktere meget her, hvorfor Polestar her vælger at skrotte de såkaldte Lidar-sensorer til avanceret selvkørende egenskaber.

Det går nok, i hvad der dybest set, lægger op til at være en ’drivers car’.

Dynamisk opbygning

Sådan et udseende forpligter, men der er gode odds for, at det bliver en regulær supersportsvogns oplevelse, man vil få bag rattet.

De rå tal er lovende: Her diskes op med 884 hestekræfter fordelt på alle fire hjul.

Et er kraftværket, noget anden er, hvordan de mange kræfter tøjles og overføres til asfalten.

Her tager Polestar-ingeniørerne udgangspunkt i Polestar 5’s opbygning i såkaldt ’bonded aluminium’, hvor skal, chassis og batteri-element fusionerer til en enhed, for at give maksimalt med vridestabilitet, uden at vægten løber løbsk.

Her limes de enkelte aluminiumsflader på samme vis som man ser i racerbiler, men processen er tunet til massefremstilling, hvilket giver fordele fra begge verdener.

Polestar hævder selv, at konstruktionens egenskaber er sammenlignelig med en tilsvarende i supermaterialer som kulfiber, mens opbygningen samtidig er mere bæredygtig, da aluminiumsopbygningen er meget lettere at genanvende på sigt – hvis ens Polestar 6 nogensinde skulle ryge på skrotbunken.

Præcise performance-tal, oplyser selskabet dog ikke endnu, men med små 900 heste virker Polestars bud på 0-100 tider på omkring 3,2 sekunder ikke overraskende.

Hvordan biler tackler eventuelle sving eller endda en racerbane, vil i høj grad være afhængigt af, hvordan bilens særlige aluminiumsstruktur kan holdes vægten nede og det elektriske systems evne til også at levere kræfter over tid.

Køreglæden skulle dog være sikret uanset hvad.

At kombinere lyd- og lugtløs eldrift med et åbent tag, vil gøre landeveje og andre lokalveje ekstra lokkende at trille hen af.

Eneste savn fra en svunden tid bliver dog kakofonien fra en arrigt snurrende rækkesekser eller V8’er – men udsigten til at få serveret omgivelserne dufte og indtryk serveret med vindsus alene kan også noget.

Elbil for sjov

Med Polestar 6 lader selskabet op til en ny æra for elbiler, hvor de praktiske dyder får lov til at træde i baggrunden, for i stedet at satse på det sjove og smukke.

Ved første selvsyn ser det ud til, at missionen i den grad er lykkedes.

Er du solgt på konceptet, skal du dog væbne dig med lidt tålmodighed, da de første 200 modeller allerede er forudbestilt og solgt forud for leveringen i 2026. Næste runde af bestillinger

I mellemtiden kan du tage en snak med revisoren og banken for at finde de omkring 3,1 millioner, som bilen i sine første versioner vil koste.

Polestar udelukker dog ikke, at billigere varianter kan komme på tale, eksempelvis en lidt svagere model med baghjulstræk alene.