Nytænkning og nye ideer skal ofte findes helt utraditionelle steder. Store opfindelser og nye forretningsmodeller dukker ofte op tilfældigt. Andre gange sker det, når nogen har valgt at tage deres erfaringer fra én branche over i en anden. Så kommer de nye ideer ofte vrimlende.
Vi skal ikke ret mange år tilbage, før flyselskaberne konkurrerede på maden, bestik og andre ting, som i bedste fald i dag kun vil få kunderne til at trække på skulderen. I dag har EasyJet, RyanAir, Sterling og alle de andre lavprisselskaber vist vejen med lave priser. De har fundet deres inspiration i andre brancher. De er ikke de eneste.
Lars Larsen og JYSK er et andet godt eksempel på en virksomhed, der har hentet inspiration andre steder fra. Og da A.P. Møller gik over til containerdrift i 60’erne, var det et tilsvarende eksempel på nytænkning fra andre brancher.
Et fælles kendetegn for mange af dem, der kigger helt andre steder hen, er, at de har succes.
I lyset af den nye strukturreform vil der også være mulighed for nye tanker for kommunerne ved at finde inspiration på andre græsgange. De store supermarkedskæder har gennem adskillige år dikteret betingelser for leverandørerne.
Efter strukturreformen vil kommunerne blive en tilsvarende magtfaktor, der befinder sig i en gunstig indkøbsposition. De nye kommuner har et væsentligt større budget og dermed mere købermagt end tidligere. Men det kræver, at de nye kommuner klædes på til opgaven. En ny undersøgelse, som vi har foretaget i samarbejde med DILF og SKI viser, at der er mange penge i spil. Fem milliarder venter i besparelsesgevinster i de nye stor-kommuner!
Men kommunerne er ikke kommet ud af starthullerne endnu. Den nye undersøgelse viser, at kun hver femte af de sammenlagte kommuner har planer for indkøbet i de næste tre år. Derudover kender tre ud af fire kommunale indkøbere slet ikke kommunens samlede indkøbsvolumen. Det er slet ikke godt nok. Der skal tænkes strategisk, og der skal gøres en indsats for at få indkøbsfunktionen opgraderet. Ellers kommer besparelserne ikke i kassen.
Der er masser af penge at hente ved at tænke utraditionelt og hente inspiration uden for de sædvanlige rammer. Også IT-branchen har en unik chance her. Som Egon Olsen ville ha’ sagt det: ”Der er milliarder at hente”.